Airush Lithium i ustawienia High/Medium/Low

Kitesurfing i wszystko z nim związane.
Awatar użytkownika
Okta
Posty: 5
Rejestracja: 22 paź 2018, 15:10
 
Post23 cze 2021, 14:32

Hejka.
Ostatnio popływałem trochę na Airush Lithium 12 rocznik 2014 i mam pytanie o ustawienia kitea.
Na wind tipach mam high/medium/low a na bridle lines medium/low i wszystko związane z bar pressure (przepraszam za mieszany polsko angielski).
Załóżmy, że ustawiam na wing tipach high i na bridle medium a drugie ustawienie na wing tipach low i na bridle low to jaka będzie różnica w zachowaniu się kitea - szybkość skrętu, siła ciągu po zaciągnięciu baru etc?
Jestem dopiero po kilku "spływach" na zatoce i jak zmieniłem bridle lines na medium wydaje sie mi, że kite jest wolniejszy w reakcji ale możę się myle dlatego pytam.
Mógłby mi ktoś wyjaśnic jak to się ma dla tego kitea ale zakładam, że w każdym innym typie kitea jest podobnie dlatego porszę o podpowiedzi.

pozdrawiam

Awatar użytkownika
jedi1
Posty: 2272
Rejestracja: 28 maja 2006, 17:37
Lokalizacja: Gdynia
Postawił piwka: 132 razy
Dostał piwko: 83 razy
Kontaktowanie:
 
Post24 cze 2021, 10:14

W dużym uproszczeniu:
- ustawienia na linkach sterujących zmieniają obciążenia na barze. Im bliżej tipa tym lżej (łatwiej skręca latawiec). W tym głównie wpływ na to ma dźwignia na latawiec.
- ustawienia na linkach nośnych zmieniają położenie latawca w oknie wiatrowym (głębiej bądź płycej w oknie wiatrowym). To wpłynie na siły na barze, bo latawiec głębiej w oknie wiatrowym gorzej skręca (większy opór wiatru, bo większa powierzchnia jest ciągle w wietrze).

Ogólnie to powinno być w instrukcji dla twojego latawca (bo czasem to może się różnić w zależności od projektu latawca).

Na stronach 11-12 masz jak to wpływa na zachowanie Vegasa https://www.duotonesports.com/fileadmin ... GAS_EN.pdf (nie mogę znaleźć instrukcji do Airusha)

Zakładajac, że dobrze rozumiem oznaczenia Airusha, które przytoczyłeś, to najlepiej ustaw, jako początkujący, sterujące na medium i nośne na low (to jest najpewniej fabryczne ustawienie, ale od tego jest instrukcja :) ).

Awatar użytkownika
Okta
Posty: 5
Rejestracja: 22 paź 2018, 15:10
 
Post24 cze 2021, 17:33

Dzięki jedi1 za odpowiedź.
W instrukcji, którą podałeś jest napisane:

POSITION A - czyli ta najdalej zaczepiona od środka tuby (prawie na końcu wing tipa)
– Light bar load
– Kite reacts faster to turning impulse
– Kite turns tighter
– Smooth kite loops

POSITION B - czyli ta najbliżej środka tuby (oddalona najdalej od końca wing tipa)
– Heavier bar load
– Powerful, dynamic turning
– Aggressive kite loops

Natomiast "front pitgail" czyli w odniesieniu do mojego kitea bridle lines na leading edge:
POSITION A - najbardziej oddalony zaczep od środka tuby głównej
– Less reactive steering

POSITION C - najbardziej zbliżony zaczep do środka tuby głównej
– Precise Kiteloops
– Reactive steering

Jakbym próbował to zrozumieć to jak masz ustawienia na wing tipach B to kite szybko reaguje na zmiany kierunku (w/g mnie zaciągając linkę sterującą o tyle samo cm co w ustawieniu A latawiec zmienia krztałt na wing tipach większą powierzchnią czyli powinien szybciej reagować).
Co do linek na krawędzi nośnej to przepięcie się na pozycję C też daje zwiększenie szybkości reakcji latawca.

Nowością dla mnie jest pojęcie zmiany ustawienia latawca w oknie wiatrowym w zależności od podpięcia linek nośnych ale z ostatniego pływania (spływania) wydaje się mi, że pozycja u mnie "low" (linki nośne) czyli tak jak w twoim przypadku A ustawiała latawiec bardziej na krawędzi okna bo wręcz wydawało się mi, że zaraz przepadnie (wisiał nade mną pionowo przed startem i wręcz miałem wrażenie, że jest "za mną"), dodatkowo był jakis taki mułowaty.

Zgadza sie to z tym co zaobserwowałeś na swoim kite?

pozdrawiam

Awatar użytkownika
jedi1
Posty: 2272
Rejestracja: 28 maja 2006, 17:37
Lokalizacja: Gdynia
Postawił piwka: 132 razy
Dostał piwko: 83 razy
Kontaktowanie:
 
Post25 cze 2021, 10:47

Okta pisze:Jakbym próbował to zrozumieć to jak masz ustawienia na wing tipach B to kite szybko reaguje na zmiany kierunku (w/g mnie zaciągając linkę sterującą o tyle samo cm co w ustawieniu A latawiec zmienia krztałt na wing tipach większą powierzchnią czyli powinien szybciej reagować).
Co do linek na krawędzi nośnej to przepięcie się na pozycję C też daje zwiększenie szybkości reakcji latawca.


Generalnie się zgadza :) Im bliżej końca tuby zaczep tym latawiec będzie bardziej reaktywny (lepsza dźwignia) i będzie robił mniejszy łuk przy skręcie. Nie do końca rozumiem, co masz na myśli z szybką reakcją na zmiany kierunku.

Okta pisze:Nowością dla mnie jest pojęcie zmiany ustawienia latawca w oknie wiatrowym w zależności od podpięcia linek nośnych ale z ostatniego pływania (spływania) wydaje się mi, że pozycja u mnie "low" (linki nośne) czyli tak jak w twoim przypadku A ustawiała latawiec bardziej na krawędzi okna bo wręcz wydawało się mi, że zaraz przepadnie (wisiał nade mną pionowo przed startem i wręcz miałem wrażenie, że jest "za mną"), dodatkowo był jakis taki mułowaty.

Zgadza sie to z tym co zaobserwowałeś na swoim kite?

pozdrawiam


Raczej powinno odwrotnie być. Pozycja C powinna latawiec ustawiać bardziej na skraju okna, a pozycja A głębiej w oknie. Mułowatość się zgadza. Latawiec w głębi okna wiatrowego jest mniej reaktywny (zakłądam, że przez większy opór przy skręcie, ale 100% pewności nie mam). Masz to akurat w opisie, który wkleiłeś potwierdzone.

Tu masz to dość wyjaśnione (to nie jest dokładnie o ustawieniach uzdy, ale zasada, co się dzieje jest podobna)
https://www.youtube.com/watch?v=Kh_SUh1xUZY&t=18s

Tutaj o ustawieniach uzdy konkretnie (zwróć uwagę, że zbliżenie jest pokazane z drugiej strony latawca niż facet pokazuje)
https://youtu.be/2vQ_bYVysjY?t=76


Wróć do „Forum Główne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 36 gości