PRAWO DROGI - KsPD - wersja robocza
: 17 lip 2008, 16:15
Witam,
Ponizej zalaczam wstepna wersje Kodeksu. Najpierw same prawidla a potem w oddzielnych postach poszczegolne komentarze, ze wzgledu zeby latwiej sie to czytalo - calkiem sporo tego wyszlo.
Mam gorącą prośbe do wszystkich aktywnych na KF. Poczytajcie, zastanowcie sie i czekam na Wasze komentarze dotyczace pomyslu, formy oraz sposobu napisania kodeksu. Czy jest dla was wszystko zrozumiale? Jesli nie to walcie smialo. Bledy literowe, stylistyczne poprosze na bracuru@interia.pl
Poczekajcie az umieszcze wszystkie komentarze
Kitesurfingowy Kodeks Pierwszeństwa Drogi (KsKPD)
Wstęp
Celem niniejszego Kodeksu jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz ujednolicenie zasad pierwszeństwa drogi w kitesurfingu. Prawidła Kodeksu zostały oparte na międzynarodowych przepisach morskich, żeglarskich, windsurfingowych oraz na powszechnie przyjętych zasadach obowiązujących w światowym kitesurfingu. Prawidła mają być przestrzegane przez wszystkich uprawiających kitesurfing, mimo że nie mają mocy prawnej. Powinny również służyć do interpretacji sytuacji spornych.
KsKPD składa się z dwóch części. Część pierwsza to zbiór wszystkich prawideł Kodeksu a część druga zawiera szerokie komentarze wyjaśniające sposób w jaki powinny być one interpretowane.
Zakres stosowania
Kodeks stosuje się do wszystkich uprawiających kitesurfing na morskim wybrzeżu, jeziorach, zalewach i innych akwenach wodnych w Polsce. Żadne z postanowień Kodeksu nie stoi na przeszkodzie stosowaniu przepisów szczególnych dotyczących specyficznych miejsc, w których uprawiany jest kitesurfing np. sztuczne zbiorniki wodne, rzeki lub zatłoczone spoty. Takie przepisy szczególne powinny być, tak dalece, jak to możliwe, dostosowane do niniejszych prawideł.
Część I – Prawidła
Prawidło 1 – Odpowiedzialność
1.1. Przy stosowaniu niniejszych prawideł należy uwzględniać wszystkie niebezpieczeństwa oraz wszelkie szczególne okoliczności, które w celu uniknięcia zderzenia i sytuacji niebezpiecznej mogą uczynić konieczne odstąpienie od niniejszych prawideł.
1.2. Każdy kitesurfer musi być świadomy jakim zagrożeniem dla niego i innych osób w jego otoczeniu jest sprzęt kitesurfingowy. Kitesurfer ponosi odpowiedzialność za szkody spowodowane przez niego i jego sprzęt.
1.3. Przed rozpoczęciem pływania kitesurfer ma obowiązek zapoznać się z lokalnymi przepisami i przestrzegać ich.
1.4. Każdy kitesurfer zobowiązany jest do udzielenia pomocy innym osobom znajdującym się na wodzie.
Prawidło 2 – Definicje
2.1. Lewy hals – płynąc w normalnej pozycji, wiatr wieje z lewej strony w stosunku do kierunku płynięcia a lewa noga jest nogą przednią, tzw. „lewy”.
2.2. Prawy hals - płynąc w normalnej pozycji, wiatr wieje z prawej strony w stosunku do kierunku płynięcia a prawa noga jest nogą przednią, tzw. „prawy”.
2.3. Nawietrzny – kitesurfer płynący bliżej źródła wiatru, „wyżej” w stosunku do innego uczestnika spotkania.
2.4. Zawietrzny – kitesurfer płynący dalej źródła wiatru, „niżej” w stosunku do innego uczestnika spotkania.
2.5. Manewr – skok, trik, szybka zmiana kursu.
2.6. Spotkanie – sytuacja na wodzie, w której dochodzi do spotkania dwóch lub więcej kitesurferów a jeden z nich musi ustąpić w celu uniknięcia sytuacji niebezpiecznej lub zderzenia.
2.7. Sytuacja niebezpieczna – sytuacja, podczas której powstaje zagrożenie dla innych użytkowników przebywających na wodzie lub na brzegu. Rozwój sytuacji niebezpiecznej prowadzi do zderzenia.
2.8. Zderzenie – sytuacja, podczas której dochodzi do kolizji kitesurferów lub ich sprzętu albo dochodzi do kolizji z innymi użytkownikami wody i plaży.
2.9. Odległość bezpieczna – odległość, którą należy zachować w celu uniknięcia sytuacji niebezpiecznej.
2.10. Jazda na fali - surfing z latawcem – pływanie po regularnie załamującej się fali zwykle w strefie przyboju tzw. „wave”.
2.11. Zwykła praktyka kitesurfingowa (ZPKs) – zbiór powszechnie przyjętych zasad bezpieczeństwa opartych na wieloletnim doświadczeniu w kitesurfingu.
Prawidło 3 – Startowanie latawca i pierwszeństwo w strefie brzegowej
3.1. Kitesurfer przygotowujący się do wystartowania latawca z plaży, może jedynie to zrobić, jeśli nikomu to nie będzie przeszkadzało.
3.2. Kitesurfer dopływający do strefy brzegowej ustępuje wszystkim, którzy mając latawiec w powietrzu, znajdują się na brzegu, wchodzą do wody, schodzą z niej lub startują.
3.3. Kitesurfer leżący w wodzie, trzymujący latawiec w zenicie, dopływający do deski lub startujący latawiec z wody ma pierwszeństwo drogi.
Prawidło 4 –Prawidła wymijania
Dotyczy tylko i wyłącznie spotkania dwóch kitesurferów.
4.1. Kursy przeciwne – kitesurfer na lewym halsie ustępuje „prawemu”.
4.2. Kursy podobne – kitesurfer „nawietrzny” ustępuje „zawietrznemu”.
4.3. Wyprzedzanie – kitesurfer wyprzedzający ustępuje wyprzedzanemu.
4.4. Pozycje latawców podczas spotkania: „nawietrzny” utrzymuje latawiec powyżej 45 stopni a „zawietrzny” poniżej 30 stopni oraz „lewy” obniża latawiec poniżej 30 stopni a „prawy” podnosi powyżej 45 stopni.
4.5. Podczas manewru ustępowania należy zawsze zachować bezpieczną odległość.
Prawidło 5 – Spotkanie więcej niż dwóch kitesurferów
Nie obowiązuje Prawidło 4.
5.1. Kitesurfer najbardziej „nawietrzny” podnosi latawiec najwyżej a kitesurfer najbardziej „zawietrzny” opuszcza latawiec najniżej. Kitesurferzy przepływający pomiędzy skrajnymi uczestnikami spotkania ustawiają latawce w pozycjach pośrednich tak, aby uniknąć splątania latawców.
5.2. Zaleca się unikania spotkań, w których bierze udział więcej niż dwóch kitesurferów.
Prawidło 6 – Manewry
6.1. Przed wykonaniem jakiegokolwiek manewru należy upewnić się, że nikomu to nie będzie zagrażać. Przed skokiem dodatkowo trzeba uwzględnić obszar znajdujący się poniżej miejsca lądowania.
6.2. Przed każdym manewrem zaleca się w szczególności sprawdzenie sektora „za sobą”.
6.3. Jeśli dwóch kitesurferów wykonuje manewr w tym samym czasie i blisko siebie, kitesurfer nawietrzny ustępuje zawietrznemu.
Prawidło 7 – Jazda na fali
Nie obowiązują prawidła 4 i 5.
7.1. Kitesurfer płynący na fali ma pierwszeństwo bez względu na jakim halsie płynie.
7.2. Jeśli na tej samej fali płynie więcej niż jeden kitesurfer, pierwszeństwo ma ten, który znajduje się bliżej załamującej się części fali.
Prawidło 8 – Działanie w celu uniknięcia zderzenia – zachowanie kitesurfera ustępującego
8.1. Każde działanie podjęte w celu uniknięcia zderzenia powinno być zdecydowane, wykonane wystarczająco wcześniej i z należytym uwzględnieniem zasad obowiązu- jących na wodzie. Należy unikać kolejno następujących po sobie małych zmian kursu. Manewr antykolizyjny ma być łatwo zauważalny przez innych uczestników spotkania.
8.2. Działanie w celu uniknięcia zderzenia powinno być takie, aby minięcie się nastąpiło w bezpiecznej odległości.
Prawidło 9 – Zachowanie kitesurfera mającego pierwszeństwo drogi.
9.1. Kitesurfer mający pierwszeństwo drogi powinien zachować swój kurs aż do momentu,
kiedy stwierdzi, że ryzyko zderzenia jest nieuniknione bez własnego manewru.
9.2. Ten sam kitesurfer zobowiązany jest do ustawienia swojego latawca w pozycji
określonej przez powyższe Prawidło 4.4 w zależności od rodzaju spotkania.
9.3. Niniejsze Prawidło nie zwalnia kitesurfera mającego ustąpić z drogi do dopełnienia tego
obowiązku.
Prawidło 10 – Spotkanie z użytkownikami wody nie będącymi kitesurferami lub windsurferami.
W związku z bardzo dużą manewrowością kitesurfera zaleca się ustępowanie wszystkim innym jednostkom i użytkownikom na wodzie nie będącymi kitesurferami zgodnie z zasadami „zwyklej praktyki kitesurfingowej”. Zaleca się, aby mijanie i wyprzedzanie innych użytkowników wody odbywało się od strony zawietrznej z zachowaniem odległości bezpiecznej.
Ponizej zalaczam wstepna wersje Kodeksu. Najpierw same prawidla a potem w oddzielnych postach poszczegolne komentarze, ze wzgledu zeby latwiej sie to czytalo - calkiem sporo tego wyszlo.
Mam gorącą prośbe do wszystkich aktywnych na KF. Poczytajcie, zastanowcie sie i czekam na Wasze komentarze dotyczace pomyslu, formy oraz sposobu napisania kodeksu. Czy jest dla was wszystko zrozumiale? Jesli nie to walcie smialo. Bledy literowe, stylistyczne poprosze na bracuru@interia.pl
Poczekajcie az umieszcze wszystkie komentarze
Kitesurfingowy Kodeks Pierwszeństwa Drogi (KsKPD)
Wstęp
Celem niniejszego Kodeksu jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz ujednolicenie zasad pierwszeństwa drogi w kitesurfingu. Prawidła Kodeksu zostały oparte na międzynarodowych przepisach morskich, żeglarskich, windsurfingowych oraz na powszechnie przyjętych zasadach obowiązujących w światowym kitesurfingu. Prawidła mają być przestrzegane przez wszystkich uprawiających kitesurfing, mimo że nie mają mocy prawnej. Powinny również służyć do interpretacji sytuacji spornych.
KsKPD składa się z dwóch części. Część pierwsza to zbiór wszystkich prawideł Kodeksu a część druga zawiera szerokie komentarze wyjaśniające sposób w jaki powinny być one interpretowane.
Zakres stosowania
Kodeks stosuje się do wszystkich uprawiających kitesurfing na morskim wybrzeżu, jeziorach, zalewach i innych akwenach wodnych w Polsce. Żadne z postanowień Kodeksu nie stoi na przeszkodzie stosowaniu przepisów szczególnych dotyczących specyficznych miejsc, w których uprawiany jest kitesurfing np. sztuczne zbiorniki wodne, rzeki lub zatłoczone spoty. Takie przepisy szczególne powinny być, tak dalece, jak to możliwe, dostosowane do niniejszych prawideł.
Część I – Prawidła
Prawidło 1 – Odpowiedzialność
1.1. Przy stosowaniu niniejszych prawideł należy uwzględniać wszystkie niebezpieczeństwa oraz wszelkie szczególne okoliczności, które w celu uniknięcia zderzenia i sytuacji niebezpiecznej mogą uczynić konieczne odstąpienie od niniejszych prawideł.
1.2. Każdy kitesurfer musi być świadomy jakim zagrożeniem dla niego i innych osób w jego otoczeniu jest sprzęt kitesurfingowy. Kitesurfer ponosi odpowiedzialność za szkody spowodowane przez niego i jego sprzęt.
1.3. Przed rozpoczęciem pływania kitesurfer ma obowiązek zapoznać się z lokalnymi przepisami i przestrzegać ich.
1.4. Każdy kitesurfer zobowiązany jest do udzielenia pomocy innym osobom znajdującym się na wodzie.
Prawidło 2 – Definicje
2.1. Lewy hals – płynąc w normalnej pozycji, wiatr wieje z lewej strony w stosunku do kierunku płynięcia a lewa noga jest nogą przednią, tzw. „lewy”.
2.2. Prawy hals - płynąc w normalnej pozycji, wiatr wieje z prawej strony w stosunku do kierunku płynięcia a prawa noga jest nogą przednią, tzw. „prawy”.
2.3. Nawietrzny – kitesurfer płynący bliżej źródła wiatru, „wyżej” w stosunku do innego uczestnika spotkania.
2.4. Zawietrzny – kitesurfer płynący dalej źródła wiatru, „niżej” w stosunku do innego uczestnika spotkania.
2.5. Manewr – skok, trik, szybka zmiana kursu.
2.6. Spotkanie – sytuacja na wodzie, w której dochodzi do spotkania dwóch lub więcej kitesurferów a jeden z nich musi ustąpić w celu uniknięcia sytuacji niebezpiecznej lub zderzenia.
2.7. Sytuacja niebezpieczna – sytuacja, podczas której powstaje zagrożenie dla innych użytkowników przebywających na wodzie lub na brzegu. Rozwój sytuacji niebezpiecznej prowadzi do zderzenia.
2.8. Zderzenie – sytuacja, podczas której dochodzi do kolizji kitesurferów lub ich sprzętu albo dochodzi do kolizji z innymi użytkownikami wody i plaży.
2.9. Odległość bezpieczna – odległość, którą należy zachować w celu uniknięcia sytuacji niebezpiecznej.
2.10. Jazda na fali - surfing z latawcem – pływanie po regularnie załamującej się fali zwykle w strefie przyboju tzw. „wave”.
2.11. Zwykła praktyka kitesurfingowa (ZPKs) – zbiór powszechnie przyjętych zasad bezpieczeństwa opartych na wieloletnim doświadczeniu w kitesurfingu.
Prawidło 3 – Startowanie latawca i pierwszeństwo w strefie brzegowej
3.1. Kitesurfer przygotowujący się do wystartowania latawca z plaży, może jedynie to zrobić, jeśli nikomu to nie będzie przeszkadzało.
3.2. Kitesurfer dopływający do strefy brzegowej ustępuje wszystkim, którzy mając latawiec w powietrzu, znajdują się na brzegu, wchodzą do wody, schodzą z niej lub startują.
3.3. Kitesurfer leżący w wodzie, trzymujący latawiec w zenicie, dopływający do deski lub startujący latawiec z wody ma pierwszeństwo drogi.
Prawidło 4 –Prawidła wymijania
Dotyczy tylko i wyłącznie spotkania dwóch kitesurferów.
4.1. Kursy przeciwne – kitesurfer na lewym halsie ustępuje „prawemu”.
4.2. Kursy podobne – kitesurfer „nawietrzny” ustępuje „zawietrznemu”.
4.3. Wyprzedzanie – kitesurfer wyprzedzający ustępuje wyprzedzanemu.
4.4. Pozycje latawców podczas spotkania: „nawietrzny” utrzymuje latawiec powyżej 45 stopni a „zawietrzny” poniżej 30 stopni oraz „lewy” obniża latawiec poniżej 30 stopni a „prawy” podnosi powyżej 45 stopni.
4.5. Podczas manewru ustępowania należy zawsze zachować bezpieczną odległość.
Prawidło 5 – Spotkanie więcej niż dwóch kitesurferów
Nie obowiązuje Prawidło 4.
5.1. Kitesurfer najbardziej „nawietrzny” podnosi latawiec najwyżej a kitesurfer najbardziej „zawietrzny” opuszcza latawiec najniżej. Kitesurferzy przepływający pomiędzy skrajnymi uczestnikami spotkania ustawiają latawce w pozycjach pośrednich tak, aby uniknąć splątania latawców.
5.2. Zaleca się unikania spotkań, w których bierze udział więcej niż dwóch kitesurferów.
Prawidło 6 – Manewry
6.1. Przed wykonaniem jakiegokolwiek manewru należy upewnić się, że nikomu to nie będzie zagrażać. Przed skokiem dodatkowo trzeba uwzględnić obszar znajdujący się poniżej miejsca lądowania.
6.2. Przed każdym manewrem zaleca się w szczególności sprawdzenie sektora „za sobą”.
6.3. Jeśli dwóch kitesurferów wykonuje manewr w tym samym czasie i blisko siebie, kitesurfer nawietrzny ustępuje zawietrznemu.
Prawidło 7 – Jazda na fali
Nie obowiązują prawidła 4 i 5.
7.1. Kitesurfer płynący na fali ma pierwszeństwo bez względu na jakim halsie płynie.
7.2. Jeśli na tej samej fali płynie więcej niż jeden kitesurfer, pierwszeństwo ma ten, który znajduje się bliżej załamującej się części fali.
Prawidło 8 – Działanie w celu uniknięcia zderzenia – zachowanie kitesurfera ustępującego
8.1. Każde działanie podjęte w celu uniknięcia zderzenia powinno być zdecydowane, wykonane wystarczająco wcześniej i z należytym uwzględnieniem zasad obowiązu- jących na wodzie. Należy unikać kolejno następujących po sobie małych zmian kursu. Manewr antykolizyjny ma być łatwo zauważalny przez innych uczestników spotkania.
8.2. Działanie w celu uniknięcia zderzenia powinno być takie, aby minięcie się nastąpiło w bezpiecznej odległości.
Prawidło 9 – Zachowanie kitesurfera mającego pierwszeństwo drogi.
9.1. Kitesurfer mający pierwszeństwo drogi powinien zachować swój kurs aż do momentu,
kiedy stwierdzi, że ryzyko zderzenia jest nieuniknione bez własnego manewru.
9.2. Ten sam kitesurfer zobowiązany jest do ustawienia swojego latawca w pozycji
określonej przez powyższe Prawidło 4.4 w zależności od rodzaju spotkania.
9.3. Niniejsze Prawidło nie zwalnia kitesurfera mającego ustąpić z drogi do dopełnienia tego
obowiązku.
Prawidło 10 – Spotkanie z użytkownikami wody nie będącymi kitesurferami lub windsurferami.
W związku z bardzo dużą manewrowością kitesurfera zaleca się ustępowanie wszystkim innym jednostkom i użytkownikom na wodzie nie będącymi kitesurferami zgodnie z zasadami „zwyklej praktyki kitesurfingowej”. Zaleca się, aby mijanie i wyprzedzanie innych użytkowników wody odbywało się od strony zawietrznej z zachowaniem odległości bezpiecznej.