Opanowanie death loop'a

Wszystko o bezpieczeństwie - dział prowadzony przez BraCuru
Awatar użytkownika
felo82
Posty: 484
Rejestracja: 28 wrz 2012, 13:42
Deska: SU-2 Prorider 3D i Yeti
Latawiec: Edge 13m/Apollo 10m
Lokalizacja: Sztum
Postawił piwka: 9 razy
Dostał piwko: 11 razy
 
Post29 gru 2015, 18:40

Siema

Bardzo prosty sposób wyjścia z opresji.

phpBB [video]

kw92
Posty: 610
Rejestracja: 16 sty 2011, 18:58
Latawiec: Ozone
Postawił piwka: 53 razy
Dostał piwko: 16 razy
Kontaktowanie:
 
Post29 gru 2015, 19:48

A death loop to nie był czasem kiteloop poniżej naszej wysokości??

Awatar użytkownika
felo82
Posty: 484
Rejestracja: 28 wrz 2012, 13:42
Deska: SU-2 Prorider 3D i Yeti
Latawiec: Edge 13m/Apollo 10m
Lokalizacja: Sztum
Postawił piwka: 9 razy
Dostał piwko: 11 razy
 
Post29 gru 2015, 20:49

:D Dobre.

Awatar użytkownika
Mikolpa
Posty: 3207
Rejestracja: 05 kwie 2013, 15:58
Deska: SU-2 Prorider 140, Trans 153
Latawiec: Rebel 10,12,14, Addiction 18
Lokalizacja: Wrocław
Postawił piwka: 126 razy
Dostał piwko: 142 razy
 
Post30 gru 2015, 08:08

felo82 pisze::D Dobre.

oby mi nie było potrzebne

zojsan
Posty: 1194
Rejestracja: 18 maja 2013, 07:32
Deska: SU-2, SPLEENE Door
Latawiec: Cabrinha FX 7.10.14
Lokalizacja: Lubelskie
Postawił piwka: 3 razy
Dostał piwko: 33 razy
 
Post31 gru 2015, 16:12

kw92 pisze:A death loop to nie był czasem kiteloop poniżej naszej wysokości??

mi też się tak wydaje...

Slevin
Posty: 21
Rejestracja: 10 wrz 2017, 15:23
 
Post08 lip 2018, 22:16

Cześć,

Nie wiem czy umieszczam to w dobrym wątku :

Chciałem wam opisać sytuację która spotkała mnie wczoraj i podpytać o ewentualne porady/opinie. Jestem początkujący na wodzie spędziłem około 9h, wczoraj miałem kolejne zajęcia z instruktorem w Chałupach, wiało według mnie około 15-22 węzły chyba płn-zach. Na zajęcia wzięliśmy latwiec 14m Rebel 5 linkowy - ważę 80kg.

Po podpięciu latwca na wodzie od razu co wyczułem a nie miałem takich sytuacji wcześniej to że mając latwiec w zenicie wyciąga mnie do góry (około 0,5m), może to jest normalne przy takich warunkach bo wiatr był mega nierówny i szkwalisty. Około 10min próbowałem się do tego przyzwyczaić, w końcu postanowiliśmy zrobić pierwszy start. Zaliczyłem glębe, latawiec spadł do wody i ustawił się na prawym skrzydle. Zaczął mnie ciągnąć w głąb zatoki, próbowałem go standardowo podnieść z wody jednak bez skutku. Sprawdziłem również bar czy się nie zaplątał o linki ale wydawało mi się że nie. Siłowałem się z nim około 2min ale bez skutku dalej mnie ciągnął w głąb zatoki, postanowiłem użyć zrywki. Jak się okazało bez skutku, mając latawiec tylko na leashu dalej mnie ciągnał (ustawiony był jak żagiel - na prawym skrzydle), z instruktorem już tylko porozumiewaliśmy się na migi i zdecydowaliśmy że się wypinam. Użyłem leasha i latwiec podryfował sobie trochę po wodzie zanim go ściągnęli.

Tutaj pytanie do bardziej doświadczonych kolegów, co poszło nie tak :
- czy to normalne że mając latawiec w zenicie wyciąga cie do góry ?
- czy zawiódł system bezpieczeństwa, mają latawiec na samym leashu dalej mnie ciągnął ?
- czy aby latawiec nie był na mnie za duży przy tych warunkach ?

Z góry dzięki za Wasze opinie,

AlMastar
Posty: 443
Rejestracja: 19 wrz 2015, 22:07
Deska: SHINN !!
Latawiec: PIVOT 8 / 10 / 12
Postawił piwka: 5 razy
Dostał piwko: 16 razy
 
Post08 lip 2018, 23:19

pytanie 1 i 3 dość podobne ;) jak dużo wieje i masz duży/za duży latawiec to wyciąga z wody a na pewno ciężko z nim ustać - wtedy szybko zakładasz deskę i pływasz a nie stoisz w zenicie :D

na te 15-22knt do nauki według mnie 14 był za duży

sam ważę 80kg i na 22knt wziąłbym 10 lub i 8 na 15knt max 12

co do pytania 2 to nie mam aż takiego doświadczenia ale po użyciu zrywki latawiec powinien przestać ciągnąć (choć jak był spory to m2 dalej pracowały pewnie) chyba że się zaplątał lub dziwnie ułożył i potrzebował trochę więcej czasu na odwrócenie się od wiatru

Awatar użytkownika
Mikolpa
Posty: 3207
Rejestracja: 05 kwie 2013, 15:58
Deska: SU-2 Prorider 140, Trans 153
Latawiec: Rebel 10,12,14, Addiction 18
Lokalizacja: Wrocław
Postawił piwka: 126 razy
Dostał piwko: 142 razy
 
Post09 lip 2018, 07:27

AlMastar pisze:
co do pytania 2 to nie mam aż takiego doświadczenia ale po użyciu zrywki latawiec powinien przestać ciągnąć (choć jak był spory to m2 dalej pracowały pewnie) chyba że się zaplątał lub dziwnie ułożył i potrzebował trochę więcej czasu na odwrócenie się od wiatru


Po to 5 linka żeby po zrywce zgasić latawiec w 100%.
Jeżeli po zrywce dalej generował moc to albo coś nie tak z barem albo linki mocy przewinęły się przez drążek.

Awatar użytkownika
Turbo_Sen
Posty: 555
Rejestracja: 06 wrz 2017, 18:11
Deska: Jest
Latawiec: Też są
Lokalizacja: Gdansk
Postawił piwka: 15 razy
Dostał piwko: 15 razy
 
Post09 lip 2018, 09:50

Slevin pisze:Cześć,
Nie wiem czy umieszczam to w dobrym wątku :

wiało według mnie około 15-22 węzły chyba płn-zach. Na zajęcia wzięliśmy latwiec 14m Rebel 5 linkowy - ważę 80kg.


Miałeś za duży latawiec jak w zenicie ciągnął Cię do góry bez zaciągania baru, linke depowera miałeś zaciągnięta pewnie.

Jak użyłeś zrywki i latawiec nie stracił kształtu to coś złego musiało byś z barem lub linki były zaplątane, po użyciu zrywki latawiec musi stracić kształt jak linki są okay.

Gdzieś widziałem na filmiku youtube jak koleś tłumaczył jak ocenić wielkość latawca do aktualnych warunków.
Podpinamy latawiec startujemy, latawiec w zenicie i zaciągamy szybko bar, latawiec powinien pociągnąć nad tak,że stopy staną na palcach.

Jak bez zaciągania latawiec próbuje Cię pociągnąć do góry to masz za duży latawiec, jak po zaciągnięciu baru nic się nie dzieje to za mały.

AlMastar
Posty: 443
Rejestracja: 19 wrz 2015, 22:07
Deska: SHINN !!
Latawiec: PIVOT 8 / 10 / 12
Postawił piwka: 5 razy
Dostał piwko: 16 razy
 
Post09 lip 2018, 11:09

a ja gdzieś w necie widziałem wzór na dobór latawca w zależności od wagi i siły wiatru tylko teraz go znaleźć nie mogę :/

wydaje mi się że był taki: waga / siła wiatru * 2,2 lub 2,6 (tylko tego współczynnika nie jestem pewny :/) i teraz mniej więcej od tego zaczynam, czyli prognoza lub pomiar ze stacji

Awatar użytkownika
KrisIs
Posty: 1049
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:18
Deska: Reincarnation 2
Latawiec: Komórka
Lokalizacja: JG
Postawił piwka: 93 razy
Dostał piwko: 52 razy
 
Post09 lip 2018, 15:08

AlMastar pisze:a ja gdzieś w necie widziałem wzór na dobór latawca w zależności od wagi i siły wiatru tylko teraz go znaleźć nie mogę :/

wydaje mi się że był taki: waga / siła wiatru * 2,2 lub 2,6 (tylko tego współczynnika nie jestem pewny :/) i teraz mniej więcej od tego zaczynam, czyli prognoza lub pomiar ze stacji


Temat bardziej złożony bo latawce mają różna zakresy (typu C a typu Bow czy delta)
Zakresy które podałeś były dla mnie lekko zastanawiające ale każdy ma inne preferencje
twoje
"Sam ważę 80kg i na 22knt wziąłbym 10 lub i 8 na 15knt max 12"
Moje przy wadze 65kg na śródlądziu w szkwalistych wiatrach mogłyby być tu lekko szokujące więce je pominę.

AlMastar
Posty: 443
Rejestracja: 19 wrz 2015, 22:07
Deska: SHINN !!
Latawiec: PIVOT 8 / 10 / 12
Postawił piwka: 5 razy
Dostał piwko: 16 razy
 
Post09 lip 2018, 21:41

dlatego we wzorze jest waga

u Ciebie 65/22*2,6=7,6 u mnie 80/22*2,6=9,5 więc różnica znaczna i pewnie mniej szokująca ;)

chyba że mnożnik jest 2,2 - dlatego żałuję, że nie mogę znaleźć tego wzoru, ewentualnie dla bezpieczeństwa można przyjąć 2,4 - nie mówię, że wzór trzeba stosować sztywno, ale mi przynajmniej daje jakiś obraz jakiego latawca powinienem wybrać jak nie ma ludzi na wodzie

I jak najbardziej trzeba jeszcze wziąć pod uwagę jaki ma się latawiec - jasne że kształt ma znaczenie, ale wzór to jakieś uproszczenie

wglowa
Posty: 2
Rejestracja: 10 sty 2014, 09:19
 
Post16 lip 2018, 08:12

AlMastar pisze:dlatego we wzorze jest waga

u Ciebie 65/22*2,6=7,6 u mnie 80/22*2,6=9,5 więc różnica znaczna i pewnie mniej szokująca ;)

chyba że mnożnik jest 2,2 - dlatego żałuję, że nie mogę znaleźć tego wzoru, ewentualnie dla bezpieczeństwa można przyjąć 2,4 - nie mówię, że wzór trzeba stosować sztywno, ale mi przynajmniej daje jakiś obraz jakiego latawca powinienem wybrać jak nie ma ludzi na wodzie

I jak najbardziej trzeba jeszcze wziąć pod uwagę jaki ma się latawiec - jasne że kształt ma znaczenie, ale wzór to jakieś uproszczenie
Z "Kitesurfing Handbook":
".....
Sam has contributed this formula that could assist you choosing the right kite size:

Weight (kg) / wind (knots) x 2.2 = size of kite you should be using
E.g. 58 kg / 16 knots x 2.2 = 7.9 so use an 8m kite.

...

Awatar użytkownika
KrisIs
Posty: 1049
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:18
Deska: Reincarnation 2
Latawiec: Komórka
Lokalizacja: JG
Postawił piwka: 93 razy
Dostał piwko: 52 razy
 
Post16 lip 2018, 09:03

wglowa pisze:
AlMastar pisze:dlatego we wzorze jest waga

u Ciebie 65/22*2,6=7,6 u mnie 80/22*2,6=9,5 więc różnica znaczna i pewnie mniej szokująca ;)

chyba że mnożnik jest 2,2 - dlatego żałuję, że nie mogę znaleźć tego wzoru, ewentualnie dla bezpieczeństwa można przyjąć 2,4 - nie mówię, że wzór trzeba stosować sztywno, ale mi przynajmniej daje jakiś obraz jakiego latawca powinienem wybrać jak nie ma ludzi na wodzie

I jak najbardziej trzeba jeszcze wziąć pod uwagę jaki ma się latawiec - jasne że kształt ma znaczenie, ale wzór to jakieś uproszczenie
Z "Kitesurfing Handbook":
".....
Sam has contributed this formula that could assist you choosing the right kite size:

Weight (kg) / wind (knots) x 2.2 = size of kite you should be using
E.g. 58 kg / 16 knots x 2.2 = 7.9 so use an 8m kite.

...


65/20 x 2.2 =7m to chyba żart jakiś w tym czasie mam 13 m ledwo skoki na 9m

zojsan
Posty: 1194
Rejestracja: 18 maja 2013, 07:32
Deska: SU-2, SPLEENE Door
Latawiec: Cabrinha FX 7.10.14
Lokalizacja: Lubelskie
Postawił piwka: 3 razy
Dostał piwko: 33 razy
 
Post16 lip 2018, 09:45

KrisIs pisze:65/20 x 2.2 =7m to chyba żart jakiś w tym czasie mam 13 m ledwo skoki na 9m


Dla ciebie jest jeszcze jedna składowa :D
Weight (kg) / wind (knots) x 2.2 x 2(HARD kiters)= size of kite you should be using


Wróć do „Bezpieczeństwo”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości