Strona 1 z 2

Modyfikacja linki depowera w c szejpie - co sądzicie?

: 09 wrz 2009, 21:46
autor: goodfella
Witam fachowców :), quick question for ya:
Jestem po paru dniach kursu, gdzie uczyłem się od podstaw na bowach, przyszedł czas by poćwiczyć samemu… Używam obecnie c szejpa Cabrinha CO2 14m2 (dobra wiem wiem jest troche gorszy dla początkujących, ale darowanemu koniowi…….;) faktem jest, że krótka linka depowera w porownaniu z bowami nie daje komfortu psychicznego, stąd moje pytanie. Czy wg Was przerobienie linki depowera na dłuższą i trymowanie latawca z krótszymi linkami nośnymi ma praktyczny sens??? tzn przyniesie pożądany efekt w postaci możliwości większego niwelowania mocy??? Teoretycznie chyba powinno tak być?? Co sądzicie?

: 09 wrz 2009, 23:01
autor: andrzejwodejszo
nie ponieważ wydłuzenie linki depowera w c-shape bedzie rownało sie z odłączeniem linek sterujących - mocy nie zmniejszysz ( brak bloczków i uprzęży ) dodatkowo zmniejszysz sterowność latawca.

Nawet kiedy w c-shape całkowicie odłączyłbyś linki tylne ( sterówki ) to i tak konstrukcja typu C bedzie ciagnąc mooocno :) - zaciagnięciem tylnych linek zmieniasz nieznacznie kąt natarcia latawca = masz nieduży wpływ na zmiane mocy.
Nowsze C-chape-y mają zakresy prawie zblizone do starych bowów :0 , jednak siłą rzeczy, konstrukcja nie pozwoli na uzyskanie tak dużej możliwości odpuszczenia mocy.

Jesli zle myślę - przepraszam - opieram się wyłącznie na własnych doswiadczeniach z Gaastrą GXR 12 m z 2003 roku :) na której to miałem okazje zaczynać.

:)

: 10 wrz 2009, 00:20
autor: przemass
andrzejwodejszo pisze:nie ponieważ wydłuzenie linki depowera w c-shape bedzie rownało sie z odłączeniem linek sterujących - mocy nie zmniejszysz ( brak bloczków i uprzęży ) dodatkowo zmniejszysz sterowność latawca.

Nawet kiedy w c-shape całkowicie odłączyłbyś linki tylne ( sterówki ) to i tak konstrukcja typu C bedzie ciagnąc mooocno :) - zaciagnięciem tylnych linek zmieniasz nieznacznie kąt natarcia latawca = masz nieduży wpływ na zmiane mocy.
Nowsze C-chape-y mają zakresy prawie zblizone do starych bowów :0 , jednak siłą rzeczy, konstrukcja nie pozwoli na uzyskanie tak dużej możliwości odpuszczenia mocy.

Jesli zle myślę - przepraszam - opieram się wyłącznie na własnych doswiadczeniach z Gaastrą GXR 12 m z 2003 roku :) na której to miałem okazje zaczynać.

:)


Jeśli odłączysz linki sterujące to akurat spadnie ;) Akurat "stare" bowy mają często więcej zakresu od "nowych" które są bardziej hybrydami...Z resztą się zgodzę :)

pzdr

: 10 wrz 2009, 01:38
autor: goodfella
andrzejwodejszo pisze:nie ponieważ wydłuzenie linki depowera w c-shape bedzie rownało sie z odłączeniem linek sterujących - mocy nie zmniejszysz ( brak bloczków i uprzęży ) dodatkowo zmniejszysz sterowność latawca.


kurde, bez urazy ale wogole nie czuje blusa, co miales na mysli.... po co odczepiac linki sterujące??? jezeli wydłuze linke depowera, tzn że moge go bardziej zaciagnac... bo on niejako jest przedłuzony w stronę chickena - a mając wiekszą mozliwosc zaciągnięcia, linki nośne podpiał bym na 2-3 supełek - czyli uczynił je krotszymi - wyjsciowo mniejsza moc kajta. krotko mowiac zestaw: od początku linek nośnych do chickena mogłby sie długościa nie zmienic, ale faktycznie linki byłby krotsze a linka depowera dłuzsza...:)

: 10 wrz 2009, 08:28
autor: bigfoot gt
po takiej modernizacji jaką proponujesz zapewne kajt w pozycji zaciągniętego baru bedzie sie cofał na oknie a jak odpuscisz bar to zacznie przepadać

: 10 wrz 2009, 08:54
autor: Smokie
Długość linki depowera została dobrana do zakresu latawca full power i full depower czyli optymalnej pracy przy zaciagnietym barze i przy odpuszczonym. Wydłużenie linki depowera za wiele nie zmieni bo konstrukcja latawca nie pozwoli odpuścić więcej wiatru.

: 10 wrz 2009, 09:38
autor: onzo
raczej nie zmniejszysz jego mocy przy odpuszczeniu latawca, a przy zaciąganiu latawiec się złoży przy słabym wietrze, a przy mocnym ewentualnie tylko cofnie w oknie wiatrowym.
Skrócenie linek sterujących powoduje zwiększenie mocy latawca (wieksze "zamknięcie" profilu) a nie jego zmniejszenie jak napisałeś.

: 10 wrz 2009, 11:11
autor: andrzejwodejszo
Obrazek


w opcji pierwszej po lewej ( po modyfikacji ) masz odpuszczony bar - linki tylne (sterujące) będą zbyt luźne, ich istnienie będzie bez sensu ponieważ latawiec nadal bedzie generował ciag ( przy silnym wietrze ), lub przepadał za Twoje plecy - przy słabym ( moja gaastra tak miała )

W opcji drugiej ( po modyfikacji ) masz zbyt mocno zaciagnięte linki sterujące ( tylne ) przez co latawiec zalicza tzw przeciągnięcie i traci siłę nośną spadając tyłem. Jest jeszcze możliwość, że przesadzisz na maksa z naciagnięciem tylnych linek i latawiec zacznie latać tyłem - każde zaciągnięcie baru będzie oznaczało skierowanie latawca w środkową część powerzone-a - co nie będzie zbyt przyjemne.

Odpuść sobie modyfikacje - długość linki depowera jest dobrana do latawca optymalnie. Każda modyfikacja bedzie niosła za sobą jakieś konsekwencje. - Linka trymera to ostatnia rzecz jaką możesz modyfikowac bez szczególnych zmian aerodynamiki latawca. :)

Re: Modyfikacja linki depowera w c szejpie - co sądzicie?

: 10 wrz 2009, 11:29
autor: goodfella
oki, dzięki za porady.......odpuszczę sobie przeróbki ;) Tak naprawdę to jeszcze nie miałem problemów z nadmiarem mocy... bawię się raczej przy słabych wiatrach do 15 k i waże 90kg, ale jak już się nasłuchałem tego pitolenia ze c szejp mnie zabije :D:D to obudził się we mnie Mr improvement.
ps. jeśli ten rysunek wykonał kolega na potrzeby wizualizacji mojego problemu to maximum respect

: 10 wrz 2009, 12:27
autor: Red
Można wydłużyć linkę depowera na dłuższą żeby mieć większy górny zakres w zakresie ruchu barem, ale trzeba pamiętać o jednym że można to zrobić nie więcej niż długość taśmy depowera no i wtedy będzie ona bezużyteczna.

: 10 wrz 2009, 12:42
autor: ted
już się nasłuchałem tego pitolenia ze c szejp mnie zabije


takiego pitolenia się nie słucha ;)

Re: Modyfikacja linki depowera w c szejpie - co sądzicie?

: 10 wrz 2009, 12:45
autor: andrzejwodejszo
goodfella pisze:oki, dzięki za porady.......odpuszczę sobie przeróbki ;) Tak naprawdę to jeszcze nie miałem problemów z nadmiarem mocy... bawię się raczej przy słabych wiatrach do 15 k i waże 90kg, ale jak już się nasłuchałem tego pitolenia ze c szejp mnie zabije :D:D to obudził się we mnie Mr improvement.
ps. jeśli ten rysunek wykonał kolega na potrzeby wizualizacji mojego problemu to maximum respect


Paint rządzi :D specjalnie for jó


A pitolenie że C-shape zabija też juz przerabiałem - fakt - może skończyć się źle, ale tylko wtedy kiedy ktoś ma pecha, lub nie zachowa zdrowego rozsądku.

Po zakupieniu Bowa, lub Hybrydy czeka Cie szok - nie będziesz mógł uwierzyć, że tak duży latawiec potrafi tak słabo ciągnąc przy odpuszczonym barze :) - takie było moje pierwsze zaskoczenie po zmianie C-shejpa na Hybrydę o tej samej wielkości.

Re: Modyfikacja linki depowera w c szejpie - co sądzicie?

: 10 wrz 2009, 17:47
autor: goodfella
andrzejwodejszo pisze:...- nie będziesz mógł uwierzyć, że tak duży ... potrafi tak słabo ciągnąc ...

tiaaaa i wszystko jasne ;):D
P.S. żona jak przez ramię czytała tego posta tylko spytała....czy raz dla odmiany nie mógłbyś szlajać się po normalnych forach :/ heheheh

: 10 wrz 2009, 17:52
autor: waldace1904
a można jakoś ztuningować starego c żeby lepiej latał :>, bo kupiłem sobie takie starego żeby oswoić się z pompowanymi ( do tej pory tylko komórki ), ale teraz chciało by sie coś więcej :]

: 10 wrz 2009, 18:15
autor: andrzejwodejszo
latawca C - lataja ślicznie - są szybkie i zwrotne - nie wiem czego Ci brakuje :D