Zachęceni licznymi pytaniami ze strony właścicieli szkół KITEsurfingu, postanowiliśmy zebrać i upublicznić informacje, odpowiadające na pytanie:
Jakie formalności dotyczą szkoły, która chce prowadzić działalność gospodarczą (uczyć kitesurfingu) nad morzem ?
Zebrane informacje dotyczą obszarów pod zarządem Urzędu Morskiego w Gdyni ale większość aktów prawnych jest tożsama dla całego wybrzeża.
Informacje uzyskaliśmy w: Urzędzie Miasta w Jastarni, Urzędzie Morskim w Gdyni, Porcie w Jastarni oraz Kapitanacie Portu w Helu.
A więc bez zbędnego rozpisywania się:
1. Oczywiście należy rozpocząć od rejestracji działalności gospodarczej, zgodnie z Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Dz.U.2011.131.764.. Może to być zarówno miejsce działalności szkoły (np. Jastarnia) jak również każde inne miejsce w Polsce.
2. Posiadać teren na otwarcie bazy szkoły. Możliwości są dwie:
a) jeśli „wymarzony” teren należy do miasta, to należy złożyć wniosek w Urzędzie Miasta o wydzierżawienie gruntu i czekać na decyzję (zwyczajowo liczba szkół, które mogą działać na danym terenie jest określana przez miasto, trzeba więc składać wnioski z dużym wyprzedzeniem; mimo, że teren może stać niezagospodarowany, miasto może nie wydać zgody na otwarcie „kolejnej” szkoły kitesurfingu);
b) jeśli „wymarzony” teren należy do osoby prywatnej (np. właściciela kempingu, ośrodka, …), to należy podpisać z nim umowę dzierżawy terenu; nie trzeba tego zgłaszać do Urzędu Miasta, chyba, że nasz wydzierżawiony teren nie ma dostępu do wody, to należy taką zgodę uzyskać od miasta;
3. Uzgodnić z Kapitanatem Portu lokalizację i sposób oznakowania akwenów szkoleniowych oraz pasów ruchu łączących plażę ze strefą pływania.
Do 17 lipca 2013 roku obowiązywały bardzej rygorystyczne przepisy, gdyż trzeba w Kapitanacie Portu złożyć dokumenty:
a) Regulamin korzystania ze sprzętu, zatwierdzony przez Kapitana Portu
b) Wyznaczyć kierownika przystani
c) Oznakować pas ruchu łączący plażę ze strefą pływania
d) Posiadać system zabezpieczenia ratowniczego składający się co najmniej z motorowej łodzi ratowniczej z wykwalifikowaną załogą i odpowiedniej ilości ratowników
e) Stworzyć warunki do udzielania pomocy osobom potrzebującym w tym pierwszej pomocy medycznej w nagłych wypadkach
f) Potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia OC związany z prowadzoną działalnością
Wyżej wymienione dokumenty nie są obecnie wymagane, jednak Kapitanat Portu sugeruje ich spełnienie dla „własnego spokoju” (zwłaszcza pkt. a, d, f) !
4. Zatrudnić (zgodnie z przepisami) TYLKO wykwalifkowanych Instruktorów Kitesurfingu.
5. Cieszyć się wiatrem
Akty prawne, na które powołuje się Kapitanat Portu w Helu:
1. Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
2. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 8 listopada 2013, w sprawie bezpieczeństwa przy uprawianiu turystyki wodnej.
3. Zarządzenie Porządkowe nr 14, Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 17 lipca 2013.
Pozdrawiamy
POIK