Gęstość wiatru

Kitesurfing i wszystko z nim związane.
Pablo
Posty: 1996
Rejestracja: 24 lip 2003, 17:39
Deska: Slingshot Dwarf Craft 3'6"
Latawiec: Slingshot SST 2017 6/8/10
Lokalizacja: Anin
Postawił piwka: 12 razy
Dostał piwko: 62 razy
Kontaktowanie:
 
Post10 mar 2015, 22:17

zaq pisze:Cape Town, dla mnie prywatnie najlepsze chyba kopanie przy skokach - dobre są tam "kominy". Zresztą tu nie będę się wymądrzać, Ci którzy latają na szybowcach lepiej by napisali o co kaman.


Raczej coś innego bo nie będziesz miał kominów nad wodą i nie na tak niskim poziomie.

Awatar użytkownika
zaq
Posty: 922
Rejestracja: 12 wrz 2010, 11:52
Deska: Clash
Latawiec: Ozone Catalist
Lokalizacja: Wuwa
Postawił piwka: 21 razy
Dostał piwko: 71 razy
Kontaktowanie:
 
Post10 mar 2015, 23:02

Pytanie zatem jak określić to zjawisko. Bo fizycznie daje się mocno odczuć 20 kns tam, to nie jest 20 kns w Egipcie czy na Helu.

Fordon
Posty: 484
Rejestracja: 17 mar 2012, 13:27
Deska: Best Armada, Naish Haze XL
Latawiec: Ozone Catalyst
Postawił piwka: 5 razy
Dostał piwko: 42 razy
 
Post11 mar 2015, 01:57

zaq pisze: Cape Town, dla mnie prywatnie najlepsze chyba kopanie przy skokach - dobre są tam "kominy". Zresztą tu nie będę się wymądrzać, Ci którzy latają na szybowcach lepiej by napisali o co kaman.


Temat zlozony, raczej nie da sie tego opisac w jednym poscie. Tak na szybko i prosto: to o czym piszesz - komin termiczny - nie wystepuje nad woda, tylko na ladzie. Woda ma duza zdolnosc magaznowania energii, dlatego wchlania cieplo dostarczane przez slonce (jest nagrzewana) i trzyma ta energie w sobie, oddaje ja w bardzo malym stopniu. Dlatego wolno sie nagrzewa i wolno schladza. Lad z kolei ma mniejsza zdolnosc magazynowania energii cieplnej dostarczanej przez slonce i szybciej sie nagrzewa, oddaje wiekoszsc tej energi - emituje ja, odbija. Lad przez to szybciej sie nagrzewa, szybciej sie schladza. W lato stojac na wielkim betonowym parkingu przed centrum handlowym czuje sie jak powietrze sie unosi - to jest wlasnie przyklad kominu termicznego, ktory unosi sie na wysokosc od kilkuset metrow do kilku kilometrow nad ziemie. Ale by szybowiec czy lotnia czy latawiec "chwycily" ten prad musza byc na odpowiedniej wysokosci, na pewno nie metr czy 10m czy nawet 50m nad ziemia. Jezeli jest brak wiatru komin unosi sie pionowo do gory, jezeli jest staly, rowny i nie za silny wiatr unosi sie pod katem. Jezeli ten parking bedzie mokry po deszczu komin nie wystapi, aby rozpoczely sie prady wznoszeniowe temp podloza musi byc znacznie wyzsza od temp otoczenia/otaczajacego powietrza. Chmury nie moga blokowac dostarczania przez slonce energii. Nie moze wystapic inwersja (wzrost temp ze wzrostem wysokosci). Przy terenach nadmorskich: powietrze nad ladem nagrzewa sie i unosi. Te unoszace sie masy powietrza musza byc przez cos zastapione. I sa przez sciaganie w lad chlodniejszych mas powietrza znad morza - jezeli wiatr nie przeszkadza - ktore z kolei ochladzaja obszar i zabijaja termike/komin/prady wznoszeniowe. Szybowce nad morzem/nad duzym zbiornikiem wodnym nie lataja, bo nie wystepuja tam prady wznoszace (za to wystepuja - i to niekiedy bardzo silne - opadajace) Jak wspomnialem wczesniej jest to temat bardzo zlozony, istnieje tez wiele innych zaleznosci, moglbym tu sporo wiecej napisac. W kazdym razie to zjawisko o ktorym piszesz to na pewno nie termika/prady wznoszeniowe/komin.

Powietrze ma wieksza gestosc na niskich wysokosciach, przy wysokim cisnieniu atmosferycznym, niskiej temperaturze, malej wilgotnosci.
Powietrze ma mniejsza gestosc na wyzszych wysokosciach, przy niskim cisnieniu atmosferycznym, wysokiej temperaturze, duzej wilgotnosci.

Nad woda zatem na niekorzysc jest wysoka wilgotnosc(w przypadku duzych zniornikow typu morze czy nasza zatoka, a nie maly zalew czy jezioro), zas na korzysc dziala niska wysokosc n.p.m. Reszta - jest zmienna. Moze byc 7 st C i cisnienie 970hPa zima, moze byc 15st C i cisnienie 1040 hPa latem - wieksza sila bedzie w tym drugim przypadku.

Nalezy tez wspomniec o zawirowaniach i turbulencjach spowodowanych przez wiatr spotykajacy na swojej drodze rozne przeszkody: hangary, budynki, wydmy... zalezy do miejsca, zalezy do rozmiaru i ksztaltu samej przeszkody. Te zawirowania i turbulencje moga wystapic o wiele dalej od przeszkody niz nam sie wydaje. Moga spowodowac podmuchy nawet 60% silniejsze niz predkosc wiatru, zawirowania poziome jak i pionowe.

Sorki za kolejny dlugi post, ale na prawde istnieje bardzo wiele zaleznosci i prawde mowiac moglbym napisac tutaj wiele wiecej, wiele wiecej...

Awatar użytkownika
jedi1
Posty: 2272
Rejestracja: 28 maja 2006, 17:37
Lokalizacja: Gdynia
Postawił piwka: 132 razy
Dostał piwko: 83 razy
Kontaktowanie:
 
Post11 mar 2015, 18:06

zaq pisze:Pytanie zatem jak określić to zjawisko. Bo fizycznie daje się mocno odczuć 20 kns tam, to nie jest 20 kns w Egipcie czy na Helu.


Przez 3 tygodnie jak tam byłem tylko raz wiało 20 węzłów, ale poza tym, że był fajny i równy wiatr to nie czułem, żeby był inny. Przy mocnym wietrze różnica była taka, że nie miał dziur jak u nas i w Egipcie, dlatego dłużej wisiało się w powietrzu.

janusz_w5
Posty: 38
Rejestracja: 23 sie 2012, 15:59
Deska: brak
Latawiec: brak
 
Post19 kwie 2015, 00:58

sila nosna.jpg
sila nosna.jpg (72.45 KiB) Przejrzano 2012 razy


Oczywiście, ze gestość ma znaczenie. Wynika to z wzoru na sile nosna. Na wyczucie tez to czuc :))
Dodam jeszcze, ze sila nośna rośnie w kwadracie ze zwiększeniem sie prędkości przepływu!! Jak drugie tyle lepije dmucha to power rosnie 4 ktotnie.
Czasem ta cala AERODYNAMIKA sie przydaje :D
pzdr

Awatar użytkownika
jedi1
Posty: 2272
Rejestracja: 28 maja 2006, 17:37
Lokalizacja: Gdynia
Postawił piwka: 132 razy
Dostał piwko: 83 razy
Kontaktowanie:
 
Post19 kwie 2015, 10:17

http://www.baranidesign.com/air-density/air-density.htm
Obrazek

No to wtedy, żeby nie być gołosłownym. Różnica między 0 a 35 wynosi 12%, różnica między latawcem 9 a 11 to 18%. Różnica między wilgotnością 0 a 100% to tylko 2% różnicy gęstości. Czyli nawet zakładając taką różnicę pomiędzy spotami ze względu na wilgotność i temperaturę to dalej kwestia wyboru raczej rozmiaru o 1m2, a nie nawet 4m2 jak w artykule z pierwszego postu. A wzór ewidentnie pokazuje, że znazenie ma przede wszystkim prędkość wiatru. Wzór nie opisze jednak odczuć związanych ze szkwalistością wiatru.

A wilgotne powietrze jest mniej gęste. Za wikipedią: The addition of water vapor to air (making the air humid) reduces the density of the air, which may at first appear counter-intuitive. This occurs because the molar mass of water (18 g/mol) is less than the molar mass of dry air[note 2] (around 29 g/mol).

Skrajny przypadek 0 stopni i 0% wilgotność (1,292) vs 100% wilgotność i 35 stopni (1,121) to 14%.

janusz_w5
Posty: 38
Rejestracja: 23 sie 2012, 15:59
Deska: brak
Latawiec: brak
 
Post19 kwie 2015, 11:27

ach ta Fizyka ;)


Wróć do „Forum Główne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 29 gości