Ciekawe - długość linek a długość baru?

Pytania odnośnie naprawy, budowy, i modyfikacji sprzętu.
Awatar użytkownika
Wiktorek
Posty: 715
Rejestracja: 02 sty 2004, 09:34
Deska: Skywalker, OR Mako!
Latawiec: RRDs, Rally
Lokalizacja: Poznań
Postawił piwka: 10 razy
Dostał piwko: 11 razy
 
Post04 kwie 2015, 14:20

Dłuższy bar - szybsza szmatka. Dłuższe linki - wolniejsza. Czyli teoretycznie można uzyskać podobne osiągi tego samego latawca przy:
:arrow: krótszym barze i krótszych linkach,
:arrow: dłuższym barze i dłuższych linkach,
oczywiście w ramach rozsądnych długości (no i pewnie zależy to od modelu latawca).
Zatem jeśli zastosuję bar krótszy o 5 cm (2 cale), to o ile należałoby skrócić linki, żeby to wyrównać. Ciekawe.
Jakieś doświadczenia / przemyślenia?

zojsan
Posty: 1194
Rejestracja: 18 maja 2013, 07:32
Deska: SU-2, SPLEENE Door
Latawiec: Cabrinha FX 7.10.14
Lokalizacja: Lubelskie
Postawił piwka: 3 razy
Dostał piwko: 33 razy
 
Post04 kwie 2015, 16:37

Wiktorek pisze:Dłuższy bar - szybsza szmatka. Dłuższe linki - wolniejsza

szmatka jest zawsze tak samo szybka...
tylko przy dłuższym barze szybciej skręca
a przy dłuższych linkach ma dłuższą drogę do pokonania z lewa do prawa (większy promień okna wiatrowego)
więc te dwie wartości nie mają ze sobą nic wspólnego

Awatar użytkownika
Wiktorek
Posty: 715
Rejestracja: 02 sty 2004, 09:34
Deska: Skywalker, OR Mako!
Latawiec: RRDs, Rally
Lokalizacja: Poznań
Postawił piwka: 10 razy
Dostał piwko: 11 razy
 
Post04 kwie 2015, 18:34

zojsan pisze:szmatka jest zawsze tak samo szybka...
tylko przy dłuższym barze szybciej skręca

To kwestia interpretacji. Latawiec nie zmienia swojej charakterystyki, to zrozumiałe. Ale dłuższy bar to dłuższa dźwignia, jaką działasz na latawiec, a zatem większa siła (maszyny proste, dźwignia). Większa jest także prędkość, z jaką działasz, ale to niewielka różnica.
zojsan pisze:a przy dłuższych linkach ma dłuższą drogę do pokonania z lewa do prawa (większy promień okna wiatrowego)
więc te dwie wartości nie mają ze sobą nic wspólnego

Tu możesz mieć rację, to tylko złudzenie. Dlaczego zatem na dłuższych linkach latawiec ma więcej mocy? Jest w stanie bardziej się rozpędzić z jednej strony okna do drugiej ponieważ ma więcej miejsca?

To pewnie proste, ktoś wie?

zojsan
Posty: 1194
Rejestracja: 18 maja 2013, 07:32
Deska: SU-2, SPLEENE Door
Latawiec: Cabrinha FX 7.10.14
Lokalizacja: Lubelskie
Postawił piwka: 3 razy
Dostał piwko: 33 razy
 
Post04 kwie 2015, 20:19

Dłuższa dźwignia powoduje że jest cięższy na barze przy skręcie
Większość manewrów wykonuje się przy niewielkim odchyleniu baru od poziomu
więc w sytuacji wymagającej szybki skręt latawki po prostu trzeba mocniej pociągnąć
Co do długości linek to sam sobie odpowiedziałeś...

Awatar użytkownika
Wiktorek
Posty: 715
Rejestracja: 02 sty 2004, 09:34
Deska: Skywalker, OR Mako!
Latawiec: RRDs, Rally
Lokalizacja: Poznań
Postawił piwka: 10 razy
Dostał piwko: 11 razy
 
Post05 kwie 2015, 11:34

zojsan pisze:Dłuższa dźwignia powoduje że jest cięższy na barze przy skręcie.

W fizyce jest odwrotnie. Jak trzymasz ręce na środku baru, to możesz mieć rację - musisz użyć więcej siły. Jednak długi bar to długa dźwignia, większa siła na latawiec, lżej się steruje. Pomyśl, dlaczego małe latawce mają krótkie bary.
Zresztą: http://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwignia

zojsan
Posty: 1194
Rejestracja: 18 maja 2013, 07:32
Deska: SU-2, SPLEENE Door
Latawiec: Cabrinha FX 7.10.14
Lokalizacja: Lubelskie
Postawił piwka: 3 razy
Dostał piwko: 33 razy
 
Post05 kwie 2015, 12:30

nie chcę się z tobą spierać ale uważam że nie masz racji...
siła potrzebna do skrętu kajta jest taka sama niezależnie od długości baru...
więc jeśli będziesz trzymał ręce na końcu baru będziesz musiał ciągnąć z taką samą siłą czy to krótkim czy długim barem
tylko przy dłuższym barze latawiec skręca szybciej bo przy tym samym kącie zaciągnięcia baru w jedną stronę linka sterowa jest zaciągnięta o kilka cm więcej z racji większego promienia pracy baru
ale wtedy nie mówimy o żadnej dźwigni...!
bo równie dobrze mógłbyś zdjąć linki z baru i ciągnąć bezpośrednio za nie i potrzebna by była taka sama siła
to właśnie trzymając ręce blisko środka baru tworzysz dźwignie
i wtedy długość ma znaczenie... :lol: :lol: :lol:

Awatar użytkownika
bartolomeo_n
Posty: 521
Rejestracja: 06 gru 2010, 12:09
Deska: (Super+)Shinn(+ster)
Latawiec: RRD, Best TS, Bandit
Lokalizacja: Poznań
Postawił piwka: 14 razy
Dostał piwko: 35 razy
 
Post05 kwie 2015, 13:25

Dobieranie długości baru do wielkości latawca chyba nie ma wiele wspólnego z dźwigniami :)
Tzn. efekt dźwigni, niby tam też się pojawia - trzymając bar tak samo i zaciągając tak samo przy długim barze, minimalnie więcej siły trzeba włożyć niż robiąc dokładnie taki sam ruch przy małym latawcu. Tylko, czy naprawdę ktokolwiek na to zwraca uwagę? Nie sądzę, że ta różnica jest brana pod uwagę przy konstruowaniu/zestawianiu sprzętu.

Co jest istotne, dłuższy bar powoduje tylko, że przy zaciągnięciu z jednej strony ściągamy nie tyle mocniej (a w sumie wręcz słabiej), co więcej. Po prostu końcówka baru przesuwa się 'do nas' o większą drogę - czyli latawiec dostaje mocniejszy impuls. Przy bardzo krótkim barze z dużym latawcem, żeby to samo osiągnąć, nie wystarczyłoby tylko zaciągnąć bar z jednej strony, ale trzeba by jeszcze ręką chwycić sterówkę i ją trochę bardziej przyciągnąć.
Koncepcja z różnymi długościami baru wynika z tego, żeby mieć zawsze podobne wrażenie sterowalności - tzn. jak jest wypracowany (od)ruch zaciągania baru ręką o jakiś tam skok, to żeby dokładnie taki sam ruch ręką powodował podobne reakcje latawców, mimo zmian ich wielkości. Ważne zwłaszcza przy wyuczonych odruchach i skomplikowanych trickach - zawsze (patrząc tylko od strony baru) robimy dokładnie to samo, bez względu na wielkość latawki.

Czyli - długi bar - taki sam ruch ściąga więcej linki, więc duży (i wolny) latawiec dostaje większe szarpnięcie za sterówkę.

24SURFpl
Posty: 1146
Rejestracja: 09 paź 2009, 16:35
Deska: Cabrinha
Latawiec: Cabrinha
Lokalizacja: Pruszków (k.Wa-wy)
Postawił piwka: 18 razy
Dostał piwko: 24 razy
Kontaktowanie:
 
Post05 kwie 2015, 23:32

Najpierw dumasz, zaprzeczasz pozniej jednak potwierdzasz oczywiste rzeczy i co dalej, bo jak dla mnie wyczerpales temat :)

Awatar użytkownika
ls84
Posty: 157
Rejestracja: 01 paź 2014, 16:19
Deska: Clash 2.0 138
Latawiec: Bandit Cronix Best
Lokalizacja: Poznan
Postawił piwka: 5 razy
Dostał piwko: 5 razy
 
Post22 lut 2017, 17:43

Mam troche inne pytanie ale w temacie.

Im krótszy bar tym wolniejsza reakcja latawca na ruch barem - dlatego dla wiekszych latawcow mamy wieksze bary. np 45cm do 10m oraz 52-55 dla wiekszych latawcow.

Pytanie jakie mam to jak wplywaja dluzsze linki na odczucie i wlasciwosci latawca ??

Np jesli latawiec jest w standardzie na 20-21m linkach i bardzo szybko reaguje itp, to zwiekszenie dlugosci linek na pewno wplynie na bardziej "miekkie" opoznione sterowanie. Polepszy sie dolny zakres wiatrowy ale co z np z hangtime? Czy dlugosc linek ma znaczenie jesli chodzi o hangtime i wysokosc skoku?? (oczywiscie poza slabym wiatrem gdzie dlugie linki daja wiecej mocy)?

Awatar użytkownika
Mikolpa
Posty: 3207
Rejestracja: 05 kwie 2013, 15:58
Deska: SU-2 Prorider 140, Trans 153
Latawiec: Rebel 10,12,14, Addiction 18
Lokalizacja: Wrocław
Postawił piwka: 126 razy
Dostał piwko: 142 razy
 
Post22 lut 2017, 18:34

ls84 pisze:Mam troche inne pytanie ale w temacie.

Im krótszy bar tym wolniejsza reakcja latawca na ruch barem - dlatego dla wiekszych latawcow mamy wieksze bary. np 45cm do 10m oraz 52-55 dla wiekszych latawcow.

Pytanie jakie mam to jak wplywaja dluzsze linki na odczucie i wlasciwosci latawca ??

Np jesli latawiec jest w standardzie na 20-21m linkach i bardzo szybko reaguje itp, to zwiekszenie dlugosci linek na pewno wplynie na bardziej "miekkie" opoznione sterowanie. Polepszy sie dolny zakres wiatrowy ale co z np z hangtime? Czy dlugosc linek ma znaczenie jesli chodzi o hangtime i wysokosc skoku?? (oczywiscie poza slabym wiatrem gdzie dlugie linki daja wiecej mocy)?


Na odczucie długości wpływają ogromnie i na właściwości też. Ten sam latak na 20, 24, 28 i 32m to całkiem inny latak. Przetestowałem na rozmiarze 12m i 18m. Nie wiem jak małe ale zakładam że tak samo.

Tak jak napisałeś im dłuższe tym latak wolniej reaguje co w słabszych wiatrach jest bardzo odczuwalne, jest bardziej gumowy na barze, taki przymulony. Znacznie polepsza sie dół, kite jest wyżej a przy wachlowaniu dłużej w power zonie.
W moim odczuciu hengtime jest większy, nie chcę przeginać mówiąc że sporo bo może to tylko moje odczucie. Nie powiedział bym że skacze się wyżej a nawet powiedział bym że jest ryzyko że niżej, a to dlatego że skacze się trudniej. Trudniej skierować kite szybko w zenit utrzymując krawędź deski i jest większe ryzyko spierniczenia skoku.

Jak skracamy to na pewno jest lepsze czucie na barze i kite szybciej reaguje. Jest odczucie że jest szybszy. Na pewno skacze się łatwiej i jest bardziej dynamiczne wyjście z wody ale moim zdaniem nie przekłada się to na wysokość a hengtime jest mniejszy.
Nie wiem czy jak skracamy linki to zwiększa się góra ale też z chęcią się dowiem :thumb:

Awatar użytkownika
ls84
Posty: 157
Rejestracja: 01 paź 2014, 16:19
Deska: Clash 2.0 138
Latawiec: Bandit Cronix Best
Lokalizacja: Poznan
Postawił piwka: 5 razy
Dostał piwko: 5 razy
 
Post24 lut 2017, 11:56

jestem ciekaw wlasnie jak jest z tym skokiem,

Mialem okazje testowac kilka latawcow w rozmiarze 10m. Sam posiadam 10tke i latawiec jest spoko tylko brakuje mu noszenia szybko wyciaga ale bardzo szybko "odkłada" co jest zrozumiale przy Open-C. Podczas testow innych latawcow lepsze maielm wyniki na latawcach Delta ale tez Open-C i tez C (???) jednak po fakcie zauwazylem ze moj latawiec ma 21m linki a testowane latawce mialy 24m wiec zeby byc faktycznie porownac latawce chyba bede musial zrobic test swojego przy dluzszych linkach. (latawiec na tyle szybki ze jego zwolnienie nie powinno opoznic za bardzo drogi do zenitu)

Awatar użytkownika
Mikolpa
Posty: 3207
Rejestracja: 05 kwie 2013, 15:58
Deska: SU-2 Prorider 140, Trans 153
Latawiec: Rebel 10,12,14, Addiction 18
Lokalizacja: Wrocław
Postawił piwka: 126 razy
Dostał piwko: 142 razy
 
Post26 lut 2017, 07:39

ls84 pisze:jestem ciekaw wlasnie jak jest z tym skokiem,

Mialem okazje testowac kilka latawcow w rozmiarze 10m. Sam posiadam 10tke i latawiec jest spoko tylko brakuje mu noszenia szybko wyciaga ale bardzo szybko "odkłada" co jest zrozumiale przy Open-C. Podczas testow innych latawcow lepsze maielm wyniki na latawcach Delta ale tez Open-C i tez C (???) jednak po fakcie zauwazylem ze moj latawiec ma 21m linki a testowane latawce mialy 24m wiec zeby byc faktycznie porownac latawce chyba bede musial zrobic test swojego przy dluzszych linkach. (latawiec na tyle szybki ze jego zwolnienie nie powinno opoznic za bardzo drogi do zenitu)


Przyczep jej na test 28m to się zdziwisz :wink:
Z mojego niewielkiego doświadczenia z latakami typu C wynika że vegas C ma większy hengtime od dice open-c ale i tak nie mają szans w tym aspekcie z rebelem czyli starym dobrym bow :wink:


Wróć do „Zrób to Sam & Naprawa Sprzętu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości