Skracanie depowera - jakie konsekwencje ???

Kitesurfing i wszystko z nim związane.
Awatar użytkownika
MassTurbo
Posty: 365
Rejestracja: 08 sie 2003, 12:16
Latawiec: North Rebel 14, Vegas 10
Lokalizacja: Warszawa/Poznań
Kontaktowanie:
 
Post14 sie 2006, 23:48

Elo!
Pytanie: jakie będą konsekwencje skrócenia o np. 10 cm ultra długiego depowera?
Z jednej strony latawiec straci moc, bo linki nośne zostanę "skrócone", ale z drugiej i tak będę go mógł zpowerować dociągając bar (w tej chwili przy dociąganiu baru do siebie mam spory zapas - w 1/4 odległości od "max power" latawiec już zaczyna tracić odp. kształt - czyli wypłaszcza mu się krawędź spływu)
I teoretycznie nie było by problemu, ale przy max. odpuszczeniu latawca nie mogę pływać w normalnej pozycji, bo mnie rozciąga (bar jest tak daleko)
Proszę o opinię bardziej doświadczonych w tych malipulacjach
Pozdro i z góry dzięki
Mass

Awatar użytkownika
Gaas
Posty: 218
Rejestracja: 16 wrz 2004, 08:44
Lokalizacja: Gdynia
 
Post15 sie 2006, 00:03

MassTurbo pisze:Elo!
Pytanie: jakie będą konsekwencje skrócenia o np. 10 cm ultra długiego depowera?
Z jednej strony latawiec straci moc, bo linki nośne zostanę "skrócone", ale z drugiej i tak będę go mógł zpowerować dociągając bar (w tej chwili przy dociąganiu baru do siebie mam spory zapas - w 1/4 odległości od "max power" latawiec już zaczyna tracić odp. kształt - czyli wypłaszcza mu się krawędź spływu)
I teoretycznie nie było by problemu, ale przy max. odpuszczeniu latawca nie mogę pływać w normalnej pozycji, bo mnie rozciąga (bar jest tak daleko)
Proszę o opinię bardziej doświadczonych w tych malipulacjach
Pozdro i z góry dzięki
Mass


Bawiłem się takimi regulacjami w JN 12 m2 podczas wymiany orginalnego chickenLoop-a i linki depowera oraz w Gaastrze GXR..;-)
Sprawa jest dość skomplikowana i zakres regulacji jest stosunkowo mały ok 5 cm..
W przypadku max skrócenia linii depowera latawiec zaczyna się zle zachowywać kiedy taśmy depowera są max zaciągnięte (w takim układzie do max skróconego depowera dochodzi skrócenie przednich linek przez taśmę) latawiec traci sterowność i trzeba pływać z zaciągniętym barem ..
MOim zdaniem jeśli chcesz tak radykalnie skrócić linkę depowera skróć również linki streujące tak aby zachować proporcję...
(I nie skracaj linek przez wiązanie własnych pętelek ;-)) ) zrób to na pigtailsach lub przy barze (jeśli się tak da..))

POwodzenia..
Art

Awatar użytkownika
MassTurbo
Posty: 365
Rejestracja: 08 sie 2003, 12:16
Latawiec: North Rebel 14, Vegas 10
Lokalizacja: Warszawa/Poznań
Kontaktowanie:
 
Post15 sie 2006, 00:22

tak sobie myslałem, że mógłbym okreslić położenie baru w stusunku do depowera w którym latawiec juz z cała pewnością przyjmuje niekorzystny profil i wtedy o te samą wartość (odległość baru od początku depowera) skrócić wszystkie linki - tu mi podsunąłeś bezpieczne rozwiązanie - danke
Myslałem też żeby zrobić test - latawiec do zenitu, ręcznie przyciągamy depower do siebie i patrzymy w jakim ustawieniu latawiec traci moc, a jeszcze nie spada.
Generalnie samych linek skracać nie chcę - tylko manipulacje miejscem ich łączenia z barem
Ktoś może wie jakie skutki ma skrócenie tylko linek nośnych (klasyczny C-szejp)? - będzie spadał z zenitu? może inne dzieją się inne akcje?
Z góry dzięki
pzdr

Awatar użytkownika
Gaas
Posty: 218
Rejestracja: 16 wrz 2004, 08:44
Lokalizacja: Gdynia
 
Post16 sie 2006, 09:23

MassTurbo pisze:
Ktoś może wie jakie skutki ma skrócenie tylko linek nośnych (klasyczny C-szejp)? - będzie spadał z zenitu? może inne dzieją się inne akcje?
Z góry dzięki
pzdr


W to czy spada czy nie zależy do siły wiatru..;-))
Jeśli wiatr jest w "miarę silny" latawiec będzie latał prawie w zenicie..
napisałem prawie ponieważ kont natarci skrzydła jest tak mały a linki sterujące są tak luźe iż latawiec zachowuje się nieprzewidywalnie ..;-)
Podsumowując przy bardzo dużym skróceniu linki depowera możesz się spotkać z takimi akcjami:
1) Brak strerowności (za długie linki kierunkowe w stosunku do nośnych)
2) Brak mocy
3) Niestabilne zachowanie w całym zakresie okna wiatrowego (szczególnie zenit)

Co do trymowania długości linek i depowera najlepiej to robić podczas pływania, ja robiłem to poprzez przywiązanie linki depowera do taśm depowera jakimś niezaciskającym się węzłem (np. wyblinka konieczie z zabezpieczeniem http://www.nurkomania.pl/we007.htm).
Po wykonaniu kilku halsów latawka na glebę tuning i znowu jazda ..
(Koniecznie uzbrój się w jakiegoś spokojnego pomagiera..;-))))
Pozdro.
Art

Lanczki
Posty: 27
Rejestracja: 17 mar 2009, 18:28
Lokalizacja: Legnica
Kontaktowanie:
 
Post10 sie 2009, 11:19

Witam
Mam taki problem, ze zakupilem latawiec i bar z rozwiązana linką depowera. Nie wiem jaki orginalnie byl zakres ruchu barem. W jaki sposob mozna go trymowac oraz jaki wezel zastosowac do zawiazania linki depowera.

andrek
Posty: 1843
Rejestracja: 27 gru 2004, 14:55
Deska: PocketAir/AirWave&Race/Bhoot
Latawiec: NOTUS Rev&Air
Lokalizacja: Słubice
Postawił piwka: 16 razy
Dostał piwko: 12 razy
Kontaktowanie:
 
Post10 sie 2009, 11:56

podaj konkretny model baru i latawca (rocznik rozmiar itp..)

pozdrówka

Lanczki
Posty: 27
Rejestracja: 17 mar 2009, 18:28
Lokalizacja: Legnica
Kontaktowanie:
 
Post10 sie 2009, 20:37

posiadam latawiec caution santa cruz spitfire II 2005 rozmiar 12m. W Polsce niestety malo popularna firma. Zawiązalem te linke w taki sposob, ze jest teraz maksymalnie dluga. Dlugosc linki depowera wynosi 28 cm.

Linki same w sobie mierzone parami sa równe ( posiadają zalozone przedluzki). Linki zaczepilem w jednym punkcie.
Po podlaczeniu linek do baru przy max odpuszczonym depowerze linki sa naciagniete wtedy gdy bar znajduje sie okolo 2-3 cm od tasmy depowera. A przy zaciagnietym depowerze aby linki byly naciagniete bar znajduje sie okolo 5-6 cm od chickenloopa.
Aby linki naciagniete byly w tych skrajnych momentach musialem sciagnac przedluzki z linek sterujacych. Co o tym myslicie ?? :twisted:
Jak trymowac nie znajac prawdziwej dlugosci linki depowera ?? :?:

Awatar użytkownika
szed
Posty: 3853
Rejestracja: 09 lip 2005, 19:34
Deska: CF, North, Shin
Latawiec: Naish
Lokalizacja: Katowice
Postawił piwka: 8 razy
Dostał piwko: 31 razy
Kontaktowanie:
 
Post10 sie 2009, 21:40

..a ja zawsze myslalem, ze jest podstawowa zasada (jeszcze od czasu C kajtow) odnosnie trymowania dlugosci linek: wiazesz wszystkie w jednym miejscu np. do plota :wink:, odpuszczas d-power na maxa, naciagasz linki przyciagajac bar do siebie i wowczas powinien on znajdowac sie mniej wiecej w polowie. Oczywiscie sa rozne preferencje.. niektorzy maja troche blizej dla latwiejszego wypinania. Jesli Ci wyciaga lapy, a np. tasmy (jesli takowe sa) sa bardzo oddalone od rak to na bank masz za dlugie linki d-powera. Trzeba to napewno skrocic.

Lanczki
Posty: 27
Rejestracja: 17 mar 2009, 18:28
Lokalizacja: Legnica
Kontaktowanie:
 
Post11 sie 2009, 12:23

szed pisze:..a ja zawsze myslalem, ze jest podstawowa zasada (jeszcze od czasu C kajtow) odnosnie trymowania dlugosci linek: wiazesz wszystkie w jednym miejscu np. do plota :wink:, odpuszczas d-power na maxa, naciagasz linki przyciagajac bar do siebie i wowczas powinien on znajdowac sie mniej wiecej w polowie. Oczywiscie sa rozne preferencje.. niektorzy maja troche blizej dla latwiejszego wypinania. Jesli Ci wyciaga lapy, a np. tasmy (jesli takowe sa) sa bardzo oddalone od rak to na bank masz za dlugie linki d-powera. Trzeba to napewno skrocic.


Przywiązalem do gwoździa w płocie :wink: . Ten moj latawiec to wlasnie C shape. Na dorum wyczytałem, ze linki powinny byc rowne w momencie gdy bar jest w połowie linki depowera a tasma depowera zasiągnieta do polowy. Czy ktos moze potwierdzić, którąś z wesrji ??? :D . ( Z dosięgnięciem taśm depowera nie mam probemu, jest ok)

Awatar użytkownika
szed
Posty: 3853
Rejestracja: 09 lip 2005, 19:34
Deska: CF, North, Shin
Latawiec: Naish
Lokalizacja: Katowice
Postawił piwka: 8 razy
Dostał piwko: 31 razy
Kontaktowanie:
 
Post11 sie 2009, 13:58

Lanczki pisze:Przywiązalem do gwoździa w płocie :wink: . Ten moj latawiec to wlasnie C shape. Na dorum wyczytałem, ze linki powinny byc rowne w momencie gdy bar jest w połowie linki depowera a tasma depowera zasiągnieta do polowy. Czy ktos moze potwierdzić, którąś z wesrji ??? :D . ( Z dosięgnięciem taśm depowera nie mam probemu, jest ok)

Wg mnie powinno sie to regulowac na odpuszczonej calkowicie tasmie.

Lanczki
Posty: 27
Rejestracja: 17 mar 2009, 18:28
Lokalizacja: Legnica
Kontaktowanie:
 
Post11 sie 2009, 22:17

Jednak masz rację to ja cos pomylilem :oops: . Mysle, że udało mi się wszystko ustwić i przy odpuszczonej tasmie depowera i zaciągniętym barze do polowy linki są naciągnięte. Reszte wreguluje jak juz wystartuje latawiec.
Dzięki za pomoc


Wróć do „Forum Główne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości