Z praktyki rejsowej - optymalny (i prawie maksymalny) kąt na wiatr to około 46 - 50 stopni (liczone od osi wiatru). Taki kąt można utrzymać dłużej niż kilka sekund i w większości warunków wiatrowych (z wyjątkiem sytuacji, gdy wieje za mało na pływanie). W słabym wietrze latawiec ciągnie mniej ostro, ale woda pozwala na nadrobienie straty deską. W mocnym wietrze latawiec ciągnie ostrzej, ale woda jest zwykle bardziej zafalowana i trudno idealnie prowadzić deskę. Oczywiście nikt nie jest idealnie symetryczny i zawsze któryś z halsów będzie nieco lepszy (czasami nawet kilka stopni).
Krótki odcinek można pojechać nieco ostrzej, ale trudno nazwać to pływaniem - to bardziej piłowanie pod wiatr. Na pewno wolniej będzie się zyskiwać wysokość.
Aby uprzedzić kolejne pytanie - w dół optymalny kurs to około 135 stopni. Przy słabych i średnich wiatrach nie sposób pojechać dłuższy odcinek w ślizgu pełniej. Powyżej 25-28 węzłów można płynąć w ślizgu prawie z wiatrem, ale to już zupełnie inna bajka...
Wszystkie powyższe wynurzenia dotyczą współczesnej deski race. W przypadku twitipa bez miecza (są takie z mieczem
) kąty na wiatr z pewnością będą mniej ostre. A w dół wiatru deska bez kilkudziesięciu litrów wyporności na bank będzie płynąc mniej pełnie (znaczy ostrzej).