heja banana pisze:Jak dobrać bar do latawca? czy znaczenie ma tylko ilość i długość linek?
Bardzo ważna jest też zgodność koloru baru i latawca!
A tak poważnie, to jest tak:
1) latawce 5 linkowe
a) 5-linka jest napięta (tzn. jest elementem uzdy latawca, przenosi obciązenia, utrzymuje kształt latawca)
b) 5-linka jest minimalnie luźna i służy tylko jako safety i pomoc przy restarcie
2) latawce 4 linkowe
a) z wysokim Y
b) z niskim Y (czyli raczej V)
oraz (w sumie niezależnie czy to jest Y/V):
c) liszowane na 1 linkę nośną
d) liszowane na 2 linki nośne
do tego - w zależności od modelu/producenta możesz mieć nierówne długości linek (np. nośne krótsze niż sterówki, różne długości 5-tej linki).
Generalnie - jak latawiec jest 4 linkowy i ma mieć wszystkie równe, to bary możesz wymieniać dowolnie, aczkolwiek jeżeli latawiec był projektowany jako taki 'dla Y' to może minimalnie gorzej latać przy barze z V (zakładając, że jesteś w stanie to zauważyć - niektórzy na pewno tak). W pewnym stopniu też można mieszać safety na 1-linkę i 2 linki - ale znowu, może nie działać to idealnie (to wynika z konstrukcji uzdy latawca), różne są też odległości na jakie odjeżdża bar po zliszowaniu - a to może mieć bardzo duże znaczenie dla skuteczności. A, jeszcze dla niektórych ma znaczenie długość samego baru (drążka)
No, to teraz już prosto...