Napisze jeszcze raz po polsku. Jeśli będziecie przestrzegac tych 3 miedzynarodowych zasad to zawsze będziecie wiedzieli kto ma pierwszeństwo
O statkach zaglowych mowi prawidlo 12:
- jezeli dwa SŻ maja wiatr z różnych burt, pierwszenstwo ma ten, ktory ma wiatr ze swojej prawej strony,
- jezeli wiatr maja z tej samej strony - ustepuje nawietrzny.
- jeżeli Sż bedacy na lewym halsie widzi drugi SŻ i nie jest pewien na jakim halsie jest ten nawietrzny – wówczas powinien mu ustapic.
Trzy zdania – wyjaśniają wszystko. Warto się ich nauczyc na pamiec i przestudiowac w swojej wyobrazni zanim wejdzie sie na wode.
Jeśli jestes wyprzedzany przez klienta nizej ciebie to on ma pierwszeństwo. Jeśli jest on wyzej- to ty masz pierwszeństwo.
W sytuacjach jakie wczesniej przedstawiliście wszystko jest bardzo proste. Rozumiem, ze obaj spotykaja się w jednym miejscu. Zamiast czekac do ostatniej chwili na kolizje, zczepienie kajtow, rzucanie miesem wystarczy aby ten wolniejszy a wyższy zjechal 10m poniżej i sytuacja jest rozwiazana – bo wówczas on i tylko on ma pierwszeństwo. Jeśli sytuacja jest taka , ze ten ostrzejszy i szybszy przechodzi pare metrow nizej – podnies stanowczo kajta i zwolnij Wówczas dajesz klarowny sygnal, ze nie masz wątpliwości: jedź kolego, jedź…
Jeśli jednak taki manewr wzbudza w tobie wątpliwości czy utrzymasz krawędź bo np. idzie szkwal – spadaj poniżej szybszego – niech on się martwi. Jak szkwal wyrwie go z butow i wpadnie na ciebie to w sadzie on będzie przegrany.
Jeśli ten sam gosciu wyprzedza cie ciut wyzej to dajesz kajta tuz nad wode i jeśli jestes mily to odpuszczasz troche wysokości. Jak go nie lubisz to bedac już poniżej jego dajesz ostro po krawędzi i niech cwel się buja…

On musi odpuścić.
Wazne jest to aby wyklarowac wszystko w odpowiednim czasie. Nie wolno zwlekac do ostatniej sekundy.
Warto tutaj jeszcze wspomniec o sytuacji przy brzegu. Czesc klientow stoi z kajtami w zenicie i czeka aby odpalic. Czesc dopływa do brzegu aby np. zrobic backloopa zycia i zaprezentowac się swoim laskom piejącym z zachwytu. Pierwszenstwo maja ci którzy moczą liptona przy brzegu!!!!
Tego backloopa można zrobic 5 min pozniej – tyle, ze będzie bezpieczniejszy i nie zrobi się siary jakby splataly się dwa kajty – laski nie bylyby już tak szczerze oddane
