PRAWO DROGI - KsPD - wersja robocza

Wszystko o bezpieczeństwie - dział prowadzony przez BraCuru
Awatar użytkownika
BraCuru
Posty: 5967
Rejestracja: 13 mar 2006, 20:56
Deska: BraCuru Hover, SABfoil
Latawiec: Flysurfer Sonics
Postawił piwka: 185 razy
Dostał piwko: 374 razy
Kontaktowanie:
 
Post19 lip 2008, 02:58

rybak pisze:no dobra chłopy

a jak ktoś nie zna tego prawa i nie bedzie go stostował to co??

mandat dostanie????


Teraz przynajmniej bedzie wiadomo czy ten z wybitymi zebami, podbitym okiem i pocietym kajtem zostal slusznie potraktowany :wink:

Generalnie na swiecie nikt mandatow nie daje. Jeszcze nie wprowadzono globalnej policji kitesurfigowej :wink: Sporne sytuacje zalatwia sie najczesciej na plazy miedzy zainteresownymi stronami. Czasami moze okazac sie to bardziej bolesne dla winowajcy niz kara finansowa :D
W przypadkach powazniejszych sprawa laduje w sadzie.

Kodeks zostal wstepnie tak przygotowany, aby z czasem mogl stac sie podstawą prawną, na bazie ktorej bedzie rozwiazywalo sie sprawy sadowe.


jak najbardziej MOŻNA wyprzedzać - ale to wyprzedający MUSI UWAŻAĆ
i w razie kolizji jest to GŁÓWNIE jego wina
podobnie jak z wjechaniem w tył innego auta..


Ziomek :notworthy: - dzieki za potwierdzenie. Wg mnie tez to jest proste jak drut.

A jesli idzie o dylemat jak sie wymija po zawietrznej ze pozniej jako zawietrzny ma sie pierwszenstwo - to tu sie nie zgodze...
dlaczego ano dlatego ze jak i w prawie morskim niezaleznie od pozniejszego wzajemnego polozenia ten co wyprzedzal ustepuje az do zakonczenia menewru wyprzedzania...


Oczywiscie masz racje i Kodeks tez tak mowi :!:
Cytat z komentarzy:
Warto jeszcze tutaj wspomnieć, że wyprzedzając „od dołu” w pewnych okolicznościach stajemy się „zawietrznym”, a ten ma prawo pierwszeństwa zgodnie z Prawidłem 4.2. Czyli powstaje wyraźny prawny konflikt. Do takich sytuacji dochodzi, gdy wyprzedzający z jakiegoś powodu zwolni będąc pod wyprzedzanym (dziura wietrzna spowodowana nieczystym wiatrem od „górnego” latawca, wybicie z równowagi na nierównej fali). Wyprzedzając od strony nawietrznej nie będziemy mieli takich dylematów.

Czyli musze to jasniej opisac aby nikt nie mial watpliwosci.
Chodzi o to, ze wyprzedzajac od dolu zdazyc sie moze ze stracisz predkosc z jakiegokolwiek powodu i jedziesz np juz minute pod nawietrznym i probujesz przyspieszyc bezskutecznie bo plyniesz w nieczystm wietrze.
A moze jest to zbyt doglebne i nie warto o tym wspominac :idea: :?:

Smokie
Posty: 5595
Rejestracja: 07 sie 2003, 12:00
Deska: Semente Pocket Rocket, 77
Latawiec: Slingshot RPM
Lokalizacja: Warszawa
Postawił piwka: 121 razy
Dostał piwko: 77 razy
Kontaktowanie:
 
Post19 lip 2008, 12:04

Sprawa sądowa :?:

Chyba jednak nie. Wyobraźcie sobie sytuacje, w której pakuje się w was niemiecki "kitesurfer", mający portfel wypchany gruba kaboną, który jest klientem jednej ze szkółek w Egipcie.
Doznajecie pewnych strat. I co dalej?

Naturalna sprawą jest że występujecie z pewnymi roszczeniami. Ale ..... On od razu konsultuje sie ze swoim prawnikiem i chce iść na Egipską policje.
I tutaj sprawa się "lekko: komplikuje... Czyli generalnie jesteście w dupie.

Taki smutny przykład z życia wzięty..... Koszty sprawy zatrudnianie prawnika, ubezpieczenie etc. jedno wielkie zawracanie dupy......
Czasem po prostu nie warto.....

Awatar użytkownika
BraCuru
Posty: 5967
Rejestracja: 13 mar 2006, 20:56
Deska: BraCuru Hover, SABfoil
Latawiec: Flysurfer Sonics
Postawił piwka: 185 razy
Dostał piwko: 374 razy
Kontaktowanie:
 
Post20 lip 2008, 18:35

W związku że wiele osób miało zastrzeżenia do komentarzy wyprzedzania oraz byłem wściekle :twisted: :twisted: :twisted: atakowany przez Rolnika :wink: zrobiłem poprawki do komentarzy prawidła o wyprzedzaniu. Dziękuje Ziomkowi za korespondencje w tej sprawie. Upór Rolnika spowodował ze komentarz jest bardziej przejrzysty i zawiera genialną ideę: początkującym zaleca się wyprzedzanie od dołu a zaawansowani mogą pozwolić sobie na wersje Pro – czyli wyprzedzanie od nawietrznej.

Zresztą sami zobaczcie jak to teraz wygląda (zmiany zaznaczone są na czerwono):

Prawidło 4.3. Wraz z wyprzedzaniem najczęściej pojawiają się dwa dylematy. Kto komu ma ustąpić i z jakiej strony wyprzedzać? Pierwszy dylemat w ogóle nie powinien zakiełkować w niczyjej głowie. Powszechnie przyjętą zasadą w żeglarstwie i w międzynarodowych przepisach regulujących prawo drogi na wodzie jest formuła: „wyprzedzany ma pierwszeństwo drogi”. Dlaczego mielibyśmy być odmieńcami? Ponownie nie byłoby to dobre dla kitesurfingu.

Drugi dylemat jest warty głębszej analizy. Wyprzedzający kitesurfer ustępując musi podjąć decyzje czy wyprzedzać po zawietrznej czy też nawietrznej stronie wolniejszego kolegi. Każdy wybór ma swoje dobre jak i złe strony. Wyprzedzając „od dołu” latawiec wolniejszego kitesurfera może zakłóci wiatr szybszemu kitesurferowi. Nie zawsze ale zwykle bywa, że wolniejszy jest również kitesurferem o mniejszych umiejętnościach. Wyprzedzanie takiego kitesurfera „od dołu” wiąże się z ryzykiem, że podnosząc swój latawiec zgodnie z prawidłami wymijania może on utracić kontrolę nad deską i wylądować wyprzedzanemu na plecach. Do takiej sytuacji najczęściej dochodzi na morzu lub przy gwałtownych porywach wiatru. Pozytywną stroną wyprzedzania „od dołu” jest fakt odpadania w stosunku do wiatru, co wiąże się z uzyskiwaniem większych prędkości i tym samym do skrócenia procesu wyprzedzania. Dlatego wyprzedzanie od strony zawietrznej zalecane jest dla kitesurferów początkujących. Początkujący, decydujący się na takie wyprzedzanie, muszą brać pod uwagę fakt, że jest to długi manewr i powinien odbywać się w odległości większej niż długość linek. Jeśli nie ma możliwości zachowania takiego dystansu powinien zrezygnować z wyprzedzania.

Teraz parę słów o wyprzedzaniu od strony nawietrznej czyli „od góry”. Zaletą jest brak obawy, że wolniejszy może nam w jakikolwiek sposób zaszkodzić. Drugim plusem jest to, że cały czas będziemy przebywać w „czystym” wietrze co wpływa na kontrolę latawca. Wadą wyprzedzania „od góry” jest dłuższy czas manewru niż przy wyprzedzaniu „od dołu”. Wynika to z ostrzejszego kierunek płynięcia niż przy odpadaniu podczas wersji „od dołu”. Co gorsze konieczność podniesienia latawca powyżej 45 stopni może wpłynąć na zmniejszenie prędkości lub utratę kontroli nad deską. Właśnie z tych powodów wyprzedzanie od strony nawietrznej powinno być wykonywane tylko przez zaawansowanych kitesurferów.

Poza tą główną zmianą mamy parę innych poprawek.
i) Stempel pomaga przy wyklarowaniu prawidła 7.2.

7.2. Pierwszeństwo ma kitesurfer płynący najbliżej załamującej się części fali oraz ten, który pierwszy na nią wpłynął.
ii) Zwykla Praktyka KS została zmieniona na Dobrą Praktykę KS – lepiej się to kojarzy.

iii) Luke, Zed92 i BESTIA pomogli przy P.3.1.:

3.1. Kitesurfer przygotowujący się do wystartowania latawca z plaży, może zrobić to, jeśli swoim startem nie spowoduje powstania sytuacji niebezpiecznej.
Prawidło 3.1 – Przed wystartowaniem latawca z plaży trzeba mieć pewność, że nie stworzy to żadnego niebezpieczeństwa, nie tylko dla innych kitesurferów ale również pozostałych osób przebywających w pobliżu. Dodatkowo należy uwzględnić fakt, że podczas „odpalenia” latawiec może przeciągnąć nas nawet kilkadziesiąt metrów po plaży.

Pojawił się również dodatkowy komentarz do P.3.2:
Wyjątkiem od powyższego jest sytuacja, gdzie przy brzegu występują warunki do jazdy na fali. Kitesurferowi uprawiającemu wave ustępują wszyscy kitesurferzy nie pływający na fali. W praktyce wygląda to tak, że w miejscu gdzie jest najlepsza fala nikt nie rozkłada latawców. Strefa do startu / lądowania na spotach wave znajduje się w ściśle określonym miejscu, w którym nikt nie ujeżdża fal w strefie przyboju.

Przyczyną drugiego wyjątku może być gwałtownie zmieniające się warunki wietrzne. Przypuśćmy, że nadchodzi tłusta, czarna chmura, która zwykle przynosi ze sobą huraganowe szkwały. Logiką jest szybkie spłynięcie do brzegu i przeczekania niepewnej sytuacji. Dlatego zgodnie z DPKs kitesurfer, który przygotowuje się do wejścia na wodę powinien położyć swojego latawca i pomóc pozostałym przy lądowaniu. Z drugiej strony startowanie latawca i wychodzenie w takich warunkach na wodę jest bardzo ryzykowne i zarezerwowane tylko dla wariatów. Wyobraźmy sobie, zgolą odwrotna sytuację: gwałtownie „siada” wiatr. Jesteśmy gotowi do wejścia na wodę z wymienionym latawcem. Jednocześnie widzimy kolegę dopływającego do brzegu na „ostatnich oparach paliwa”. DPKs jest odstąpienie od Prawidła 3.2 i ustąpienie dopływającemu do brzegu. Stracimy parę sekund na wodzie ale za to zyskamy szacunek kolegi.



iv) Co myślicie o poprawionych oraz dodanych definicjach? Dodałem definicje ustępowania/ustępującego i uprzywilejowanego. Skoro Kodeks ma być podstawa do arbitrażu to faktycznie powinien być zbudowany na dobrych fundamentach. Poza tym te nowe definicje ułatwiają mi napisanie wielu komentarzy.

2.3 Nawietrzny – kitesurfer płynący bliżej „źródła” wiatru. Płynąc „wyżej” w stosunku do innego uczestnika spotkania, tzw. „górny”.
2.4 Zawietrzny – kitesurfer płynący dalej „źródła” wiatru. Płynąc „niżej” w stosunku do innego uczestnika spotkania, tzw. „dolny”.
2.5 Ustępowanie – manewr zmiany kursu lub prędkości w celu uniknięcia zderzenia.
2.6 Ustępujący – kitesurfer zobowiązany do ustąpienia zgodnie z niniejszymi Prawidłami.
2.7 Uprzywilejowany – kitesurfer mający pierwszeństwo drogi czyli zobowiązany do utrzymania swojego kursu podczas spotkania.

2.8 Manewr – skok, trik, zmiana kursu lub prędkości.

Komentarz do 2.7 i 2.8.

2.7. Definicja „uprzywilejowanego” specjalnie nie wspomina o utrzymaniu prędkości. Uprzywilejowany ma obowiązek utrzymać jedynie swój kurs. Jak najbardziej może on zmieniać swoja prędkość, aby pomóc „ustępującemu”. Przykład: będąc wyprzedzanym mamy pierwszeństwo i utrzymujemy kurs. Dobrą Praktyką Kitesurfingową w tym momencie jest zwolnienie w celu skrócenia procesu wyprzedzania. Jakie są tego plusy? Wyprzedzający jest wniebowzięty, bo czuje się demonem prędkości, spotkanie jest krótsze a ryzyko wystąpienia zderzenia zminimalizowane.

2.8. Manewry. Należy pamiętać, że zmiana prędkości również jest traktowana przez Kodeks jako manewr. Jest to najlepszy manewr antykolizyjny w sytuacji spotkań na podobnych kursach gdzie „nawietrzny” ma ustąpić. Zmiana kursu nie zawsze może być wykonana na przykład ze względu na brak miejsca. Zwolnienie lub wręcz zatrzymanie się wyjaśnia sytuacje w najbardziej przejrzysty sposób.


v) Prawidło 4.4 wygląda teraz znacznie prościej:

4.1. Pozycje latawców podczas spotkania: ustępujący poniżej 30 stopni a uprzywilejowany powyżej 45 stopni.

Oraz nowy komentarz do powyższego prawidła:

Prawidło 4.4. Wartości kątów utrzymywania latawców podczas spotkania są umowne i zgodne z DPKs. Jeśli warunki na wodzie i umiejętności kitesurfera pozwalają ustępujący może trzymać latawiec tuż nad wodą umożliwiając uprzywilejowanemu na obniżenie swojego latawca nawet do 30 stopni. Jest to bardzo mile widziana praktyka, bo daje ustępującemu więcej kontroli. Dzięki temu spotkanie jest bezpieczniejsze. Zupełnie odwrotnie jest kiedy uprzywilejowany trzyma swój latawiec na wysokości 45 stopni. Jest to zwykłe prostactwo, które dodatkowo może prowadzić do kolizji, gdy ustępującym jest początkujący kitesurfer.

vi) A jakie macie propozycje co do Prawidła prawideł:

Kitesurfing to hobby, pasja, przyjaciele, podróże – wszyscy bawmy się tym jak najdłużej i bezpiecznie!

Trochę brzmi jałowo. Jak dodać więcej ognia do tego hasła i czy w ogóle jest to potrzebne?

Awatar użytkownika
szed
Posty: 3853
Rejestracja: 09 lip 2005, 19:34
Deska: CF, North, Shin
Latawiec: Naish
Lokalizacja: Katowice
Postawił piwka: 8 razy
Dostał piwko: 31 razy
Kontaktowanie:
 
Post20 lip 2008, 19:52

BraCuru,
masz juz kogos do tego plakatu? Jesli nie to moge Ci pomoc w tym temacie. Rysowac w krzywych od podstaw to mi sie tego nie chce ale jestem w stanie 'wyciagnac' te rysunki i przygotowac w plikach nadajacych sie do druku. W sumie to moge zrobic caly plakat ale musialbym miec przetlumaczone wszystkie teksty (pliki tekstowe) i troche informacji odnosnie np. jaki format, kolorystyka (pelny kolor czy np. 2-3 kolory), czy jakies loga mialyby tam tez byc..
ps. moze masz ten plakat w postaci pliku pdf? To by znacznie ulatwilo prace.

Awatar użytkownika
BraCuru
Posty: 5967
Rejestracja: 13 mar 2006, 20:56
Deska: BraCuru Hover, SABfoil
Latawiec: Flysurfer Sonics
Postawił piwka: 185 razy
Dostał piwko: 374 razy
Kontaktowanie:
 
Post22 lip 2008, 18:34

szed pisze:BraCuru,
masz juz kogos do tego plakatu? Jesli nie to moge Ci pomoc w tym temacie.


Sorki Szed - przegapilem Twoje pytanko bo teraz tocze z Ziomkiem boje pod tytulem "Wyzszosc Morza nad Zatoką":wink:
Wracajac do pytania. Kater z Gasparem majs swietny pomysl. Zobaczymy jak chlopaki to zrealizuja. Wazną rzeczą jest fakt, ze nigdzie sie nie spieszymy! Mamy zamiar zakonczyc projekt przed przyszlym sezonem (tlumaczenia, drukowanie, produkcja tablic).

Teraz prosze Panstwa trzeba plywac a późną jesienią przyspieszamy z projektem.

Jedynie prosze o wiecej uwag o Kodeksie.
Jak do tej pory wypowiadaja sie doswiadczeni.

Potrzebuje tez uwag poczatkujacych!!! Prosze nie bójcie sie - nie gryzę a wrecz przeciwnie służę dobra radą (w miare swojej wiedzy i doswiadczenia)

Kodeks w 90% jest juz uksztaltowany. Chcialbym wiedziec czy wszyscy rozumieja co jest tam napisane :!:

Phenomen79_PL
Posty: 67
Rejestracja: 29 cze 2008, 01:04
Kontaktowanie:
 
Post25 sie 2008, 16:28

Czemu ten temat nei jest jeszcze przyklejony ?

Pablo
Posty: 1996
Rejestracja: 24 lip 2003, 17:39
Deska: Slingshot Dwarf Craft 3'6"
Latawiec: Slingshot SST 2017 6/8/10
Lokalizacja: Anin
Postawił piwka: 12 razy
Dostał piwko: 62 razy
Kontaktowanie:
 
Post27 sie 2008, 23:49

Phenomen79_PL pisze:Czemu ten temat nei jest jeszcze przyklejony ?


może poczekajmy do momentu aż będziemy mieli wersję finalną... poza tym nie zawsze przyklejone tematy są najlepiej widoczne ;)

Awatar użytkownika
BraCuru
Posty: 5967
Rejestracja: 13 mar 2006, 20:56
Deska: BraCuru Hover, SABfoil
Latawiec: Flysurfer Sonics
Postawił piwka: 185 razy
Dostał piwko: 374 razy
Kontaktowanie:
 
Post28 sie 2008, 00:29

Wakacje zblizaja sie ku koncowi wiec pora przyspieszyc projekt. Ciekawostka niech bedzie, ze Kodeks rozeslalem do ponad 20tu polskich szkolek. Jak do tej pory dostalem tylko cztery odpowiedzi (wszystkie wrecz entuzjastyczne). Jeszcze bardziej ciekawe, ze odpowiedzialy dwie szkoly spoza granic naszego pieknego kraju. Takze jak na razie nie widac wiekszego zainteresowania tych, ktorzy powinni byc wg mnie najbardziej zainteresowani :cry: Za tydzien puszcze jeszcze raz i moze po sezonie ludzie beda mieli wiecej czasu.

Tak wyglada jedna z propozycji Szeda:
Obrazek

Lucas Machowski
Posty: 569
Rejestracja: 13 maja 2007, 22:49
Deska: 5'5''
Latawiec: 6 m Swell
Lokalizacja: Ireland
Postawił piwka: 3 razy
Dostał piwko: 5 razy
Kontaktowanie:
 
Post28 sie 2008, 00:39

BraCuru pisze: ze Kodeks rozeslalem do ponad 20tu polskich szkolek.


kitewaves@gmail.com

wysyłaj :wink:

Awatar użytkownika
Maslav
Posty: 976
Rejestracja: 02 sie 2003, 21:56
Lokalizacja: Łomianki Fabryczne
Kontaktowanie:
 
Post28 sie 2008, 01:14

Tak wyglada jedna z propozycji Szeda:


Hmm, czy przy takim temacie nie lepiej sięgnąć po sprawdzone wzorce?

Awatar użytkownika
szed
Posty: 3853
Rejestracja: 09 lip 2005, 19:34
Deska: CF, North, Shin
Latawiec: Naish
Lokalizacja: Katowice
Postawił piwka: 8 razy
Dostał piwko: 31 razy
Kontaktowanie:
 
Post28 sie 2008, 07:08

BraCuru pisze:..Tak wyglada jedna z propozycji Szeda..

Ten jest troche ciemny wg mnie. Inne wersje kolorystyczne tutaj:
http://asagencja.com/downloads/plakat/P ... _ver_1.jpg
http://asagencja.com/downloads/plakat/P ... _ver_2.jpg
http://asagencja.com/downloads/plakat/P ... _ver_3.jpg

Awatar użytkownika
zielwandam
Posty: 749
Rejestracja: 19 kwie 2007, 09:02
Lokalizacja: Puck
 
Post28 sie 2008, 08:46

Wyglada niezle ale zamiast lacinskiego "lorem ipsum..." moze by po Polsku teksty powstawiac :wink:

Pablo
Posty: 1996
Rejestracja: 24 lip 2003, 17:39
Deska: Slingshot Dwarf Craft 3'6"
Latawiec: Slingshot SST 2017 6/8/10
Lokalizacja: Anin
Postawił piwka: 12 razy
Dostał piwko: 62 razy
Kontaktowanie:
 
Post28 sie 2008, 10:58

mnie się wydaje, że tak jak sugeruje Masli powinniśmy się odciąć od stylistyki plakatów reklamowych i zrobić coś zupełnie innego, dzięki czemu od razu będzie wiadomo, że jest to tablica informacyjna. Np. w kolorze czarno-żółtym :idea:

Teraz do dla mnie kolejny plakat kitesurfingowy, który zginie wizualnie przy innych...

Pablo
Posty: 1996
Rejestracja: 24 lip 2003, 17:39
Deska: Slingshot Dwarf Craft 3'6"
Latawiec: Slingshot SST 2017 6/8/10
Lokalizacja: Anin
Postawił piwka: 12 razy
Dostał piwko: 62 razy
Kontaktowanie:
 
Post28 sie 2008, 11:01

swoją drogą oferuję się zrobić mikroserwis www na kiteforum na którym będą te wszystkie zasady :-)

np.: kiteforum.pl/zasady-kitesurfingu

Phenomen79_PL
Posty: 67
Rejestracja: 29 cze 2008, 01:04
Kontaktowanie:
 
Post28 sie 2008, 11:59

Trzeba rozwazyc to w dwojaki sposob:
po pierwsze zasady dla gapiow !: Czyli naprzyklad UWAGA NIEBEZPIECZENSTWO!! i okreslic zasady dla gapiow
i po drugiej dal kitesurferow
i wtedy zasady dla kiteserferow. bo rzeczywiscie plakat moze zostac niezauwazony jesli ktos nei jest zainteresowany ofertami szkolek tudziez zawodami bedzie myslal ze to ejden z takich plakatow i na niego nei spojrzy no ale to moje skromne osobiste zdanie :)


Wróć do „Bezpieczeństwo”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości