OZONOWE nowości

Recenzje, oceny, opisy, porady sprzętowe.
Awatar użytkownika
mareks
Posty: 101
Rejestracja: 15 sty 2004, 22:18
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:
 
Post20 sty 2005, 23:42

Wyjazd do Col du Lautaret poza niewątpliwymi przyjemnościami uprawiania snowkitingu w alpejskich warunkach pozwolił na przetestowanie najnowszej konstrukcji latawca Ozone Frenzy 05.
Testy latawca odbyły się w ostatni dzień pobytu więc nie było możliwości żeby dokładniej oblatać latawiec ale i tak wrażenia z 5 godzinnej sesji pozostawiły na wszystkich ogromne wrażenie. O nowej konstrukcji opowiadał nam bezpośrednio jego konstruktor Rob Withall i Tom Bourdeau z firmy Ozone.
Do testów dostaliśmy latawiec 12 metrowy. W powszechnej opinii jest to najbardziej uniwersalny rozmiar latawca co staje się zrozumiałe dopiero po kilkudniowym pobycie na spocie w Col du Lautaret gdzie warunki wiatrowe są niezwykle specyficzne. Wiatr przez cały tydzień nie przekraczał 14 węzłów i ma charakterystykę typowego wiatru termicznego. Łagodny stały powiew pojawiający się wraz ze słońcem i wygasający po jego zachodzie. W naszych Polskich warunkach wiatrowych 12 m to wydaje się trochę zbyt dużo na lądzie.

Co nowego
W stosunku do modeli 04 w nowych latawcach wprowadzone zostały znaczące zmiany.
Po pierwsze zmianie uległ wykrój latawca oraz zastosowany został nowy trujwarstwowy, wzmocniony materiał pokrycia latawca konstrukcji komór (Porsche). Na pewno będzie to miało wpływ na trwałość latawca narażonego w warunkach zimowych na twardy kontakt ze śniegiem i lodem.
Obrazek
Znacznej redukcji uległy ilość linek utrzymujących geometrię latawca.
Wprowadzone zostały zmiany konstrukcji zespołu linek sterujących pochyleniem krawędzi spływu latawca co znacznie polepszyło czas reakcji i prędkość. Latawiec prowadzi się bardzo precyzyjnie a równocześnie jego reakcja na bar jest natychmiastowa. Zmiany w konstrukcji linek spowodowały znaczne zredukowanie siły jaką latawiec przenosi na bar. W stosunku do serii 04 różnica jest kolosalna 12 m prowadzi esię równie szybko i łatwo jak 9,5m
Istotne zmiany pojawiły się również w osprzęcie.
Latawce serii 05 wyposażone są w karbonowy bar. Wprowadzona została centralna eliptyczna przelotka której celem jest umożliwienie swobodnej pracy depowera w skrajnych ustawieniach baru (linki nie ocierają o krawędź przelotki)
Obrazek
Obrazek
Ważną zmainą jet całkowicie nowy system bezpieczeństwa. Pozwolił na zrezygnowanie z niewygodnego w użyciu lesza. Latawiec jest przypięty za pomocą chickenloopa do haka a awaryjne gaszenie odbywa się za pomocą wygodnej plastikowej tulei zrywki na linkach mocy. Z początku stare nawyki dawały o sobie znać i kilkukrotnie latawiec przy starcie został zleszowany. Ale zastosowany system pozwalał na ponowne odpalenie latawca już w kilkadziesiąt sekund. Ciekawą innowacją są zaszyte pętle na linkach kierunkowych zakładane na zakończenia baru pozwalające w trudnych warunkach wiatrowych na bezpieczne zahamowanie latawca do momentu jego ponownego odpalenia.
Podobnie jak modelach wcześniejszych w zasięgu ręki znajduje się trymer pozwalający na płynne doregulowanie mocy kita.
Bar w nowej konstrukcji jest krótszy o ok. 4 cm i wyposażony w plastikowe zakończenia ułatwiające zwijanie linek zabezpieczonych przed przypadkowym poluzowaniem za pomocą gumowych pętli. Zmodernizowany został chickenloop znacznie łatwiej zabezpieczany na haku.
Tradycyjnie mocną stroną jest duży, funkcjonalny, wyposażony w cały szereg dodatkowych mocowań plecak. O tym jak można go wykorzystywać przekonał nas Chasta idąc w góry ze swoim pełnym zestawem 2 latawców 14 i 16 m łopaty i deski snowboardowej.
Obrazek
Latawce serii 05 uzyskały nową bardzo atrakcyjną grafikę. Kombinacja żółto czerwono czarnego koloru wygląda na niebie bardzo widowiskowo.
Wysokie standardy wykonanie to już klasyka sprzętu Ozone. Wszystkie krawędzie latawca są dodatkowo obszywane lamówką z tworzywa zapobiegająca przecieraniu. Poszczególne części latawca pasowane są z milimetrową dokładnością. To wszystko sprawia że mamy do czynienia ze sprzętem robiącym bardzo solidne wrażenie.

Wrażenia z lotów
Rozpakowanie latawca i przygotowanie do startu trwa bardzo krótko. Przy starannym spakowaniu latawca jego odpalenie trwa 2 - 3 minuty.
Latawiec startuje bardzo chetnie. Lekkie pociągnięcie do siebie linek mocy powoduje że komory natychmiast wypełniają się powietrzem i latawiec podnosi się w powietrze. Nawet w trudnych warunkach wiatrowych przejście przez strefę maksymalnej mocy jest w miarę łagodne. W powietrzu latawiec zachowuje się bardzo stabilnie pozwalając spokojnie przygotować deskę do jazdy.
Bardzo przyjemnym wrażeniem jest szybkość reakcji lawawca. Reaguje błyskawicznie bar. Podobnie reakcja na depower jest zaskakująca szeroka. Latawiec potrafi wygenerować ogromną moc w trakcie jazdy.
Korzystaliśmy z latawca w warunkach górskich które wymagały ostrych podjazdów a równocześnie pozwalały na skoki w dół zbocza. 12 metrów nawet przy wietrze 10 węzłów ciągnie stabilnie w górę jak wyciąg a przy skokach wystarczy niewielka prędkość żeby szybować po 10 m i dłużej.
Gaszenie latawca jest bardzo skutecznie rozwiązane. Zciągnięcie linki hamulca powoduje że latawiec zwija się w powietrzu i spokojnie opada wzdłuż linii wiatru.

Podsumowanie
12 m 2 Ozone Frenzy to bardzo udana konstrukcja latawca.
Ze względu na rozmiar w Polskich warunkach jest to latawiec dla osób które miały już wcześniej kontakt z latawcem oraz dla wszystkich zaawansowanych riderów szukających sprzętu pozwalającego na maksymalne wykorzystanie warunków wiatrowych zarówno podczas jazdy jak i w skokach.

Zalety:
bezpieczeństwo
szybkość
stabilność (latawiec nie ma tendencji do przepadania)
szeroki zakres wiatrowy
niezwykle łatwy start zarówno przednią jak i tylną krawędzią
perfekcyjne jakość wykonania
grafika


wady:
rozmiar trochę zbyd duży rozmiar jak na Polskie warunki wiatrowe
otwarte komory wlotowe w warunkach gęstego opadu powodują że do wnętrza dostaje się śnieg
Latawiec zaprojektowany na warunki lądowe (aczkolwiek z powodzeniem stosowany na wodzie)

W najbliższym czasie powinny dotrzeć mniejsze rozmiary które będziemy przezentować.
Zapraszam do testów aktualnie posiadanych latawców
Najbliższe prezentacje odbędą się w sobotę 22.01.2005 na lotnisku w Nowym Targu

Wróć do „Recenzje & Opinie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 32 gości

cron