Dzisiaj wreszcie dotarł do naszych rąk długo oczekiwany nowy latawiec z rodziny Ozone – Access
Po pierwszych testach i recenzjach umieszczanych na stronie Ozone latawiec wyglądał bardzo interesująco i z niecierpliwością oczekiwaliśmy na pierwsze próby.
Do testów dostaliśmy latawce w rozmiarach 8 i 10 m
Pierwszy kontakt:
Latawiec przychodzi zapakowany w małym zgrabnym plecaku, zaprojektowanym z myślą o użytkowaniu w terenie. Rozmiar w sam raz aby zabrać latawiec, termos i coś do jedzenia.
W zestawie znajduje się bar wyposażony w komplet linek, latawiec, zestaw naprawczy i instrukcja obsługi.
Wszystkie elementy zestawu są bardzo solidne.
Czasza latawca jest wykonana z ultralekkiego mocnego materiału.
Latawiec jest uszyty bardzo starannie z zastosowanie diagonalnych usztywnień komór poprawiających stabilność konstrukcji, wzmocniony na krawędzi wlotu powietrza i spływu dodatkowym obszyciem.
Wygodny lekki karbonowy bar posiada zakończenia z tworzywa ułatwiające zwijanie linek.
Końcówki linek są oznaczone cyframi ułatwiającymi montaż zestawu, dodatkowo linki sterujące są mocowane inaczej niż linki mocy co uniemożliwia niewłaściwe połączenie.
W konstrukcji oplotu czaszy latawca są stosowane łożyskowane bloczki firmy Ronstane.
Ciekawostką jet zmiana wprowadzona w konstrukcji chickenloopa. Dostajemy osobno pętlę mocowaną za pomocą zrywki do baru i osobno „palec” do zamocowania na haku trapezu. Wg. deklaracji producenta jest to zmiana wprowadzona na podstawie nowych międzynarodowych regulacji dotyczących bezpieczeństwa. Może tak jest w istocie ja jednak wolę stare rozwiązanie.
Montaż i start:
Montaż latawca polega na rozwinięciu zamontowanych na barze linek i przypięciu ich do czaszy latawca wg. załączonej instrukcji.
Istnieje możliwość trymowania do panujących warunków wiatrowych poprzez zapięcie na odpowiednich węzłach na linkach sterujących i mocy. W odróżnieniu od latawców o konstrukcji tubowej w accesie trymowanie odbywa się na węzłach zlokalizowanych przy barze co daje możliwość łatwiejszej zmiany ustawień latawca w trakcie użytkowania. Wadą jest to że pojawiają się luźne odcinki linek (10 cm)które w szczególnych okolicznościach mogą się splątać.
Testowaliśmy latawiec o powierzchni 8 m przy wietrze wiejącym w zakresie 5 do 16 węzłów. (zaczynaliśmy przy bardzo słabym wietrze który wzmacniał się w ciągu dnia)
Latawiec posiada szerokie otwory wlotowe i uszyty jest z lekkiego materiału co powoduje że lata praktycznie już przy minimalnym wietrze, 5 węzłów wystarcza aby podnieść latawiec w powietrze. Start latawca odbywa się poprzez podciągnięcie linek mocy. Latawiec wypełnia się szybko powietrzem i startuje przechodząc do zenitu. Start jest bezpieczny , nie generuje zbyt dużej mocy nawet przy silniejszym wietrze.
Wrażenia z lotów:
W opisie producenta latawiec jest przeznaczony do rekreacji i turystyki i taka jest też jego charakterystyka. Bardzo łatwy w prowadzeniu, bezpieczny i przewidywalny.
Prowadzenie latawca jest bardzo przyjemne. Siły na barze są minimalne i nie obciążają rąk.
Latawiec posiada bardzo szeroki zakres depowera od momentu kiedy praktycznie nie generuje żadnej mocy płynnie do pełnego ciągu.
Zaletą jest niezwykła stabilność. Bez kontroli barem latawiec pozostaje w stabilnej pozycji na niebie z tendencją do powrotu w zenit.
Bez zarzutu działa system gaszenia latawca – pociągnięcie za linkę hamulcową (przy silniejszym wietrze dwoma rękami) sprowadza stabilnie latawiec na ziemię. W sytuacji kryzysowej mamy do dyspozycji system bezpieczeństwa sprawdzony w rodzinie latawców Frenzy.
Pociągnięcie za zrywkę rozwija dodatkowy odcinek linki. Latawiec gaśnie w powietrzu i opada na ziemię nie generując mocy. Ponowne odpalenie to kwestia kilkudziesięciu sekund potrzebnych na ponowne podpięcie linki bezpieczeństwa. Aby zabezpieczyć na czas tej operacji latawiec na ziemi jest on zahamowany za pomocą dodatkowych zaczepów na barze. Kiedy wszystko jest podpięte zdejmujemy zabezpieczenia i startujemy. Uwaga !! Ta operacja działa w sytuacji kiedy latawiec wylądował na krawędzi spływu, kiedy wylądował na krawędzi czołowej będzie miał tendencje do samodzielnego startu tyłem. Przy mocnym wietrze może to być niebezpieczne.
Wykonywaliśmy próby różnego trymowania latawca.
Przepięcie na linkach mocy mocno wpływa na generowaną moc ale w skrajnej pozycji regulacji latawiec ma nieprzyjemną tendencje do podwijania na krawędzi okna wiatru. (być może był to wynik prób przy zbyt słabym wietrze)
Regulacja na linkach sterowania powoduje zmianę tempa reakcji latawca. W mojej opinii latawiec powinien reagować nieco szybciej, ale z drugiej strony ma to być przede wszystkim konstrukcja stabilna i bezpieczna – coś za coś.
Jedyną irytującą cechą jest to że ma tendencje do wychodzenia za wysoko nad głową w zenicie. Cały czas miałem wrażenie że przewali się poza linię wiatru. Jest to tylko wrażenie bo próby podbiegania pod latawiec powodowały że wracał na stabilną pozycję bez żadnych ekscesów. Kwestia przyzwyczajenia.
Podsumowanie:
Acces to nowa bardzo udana rodzina latawców w rozmiarach od 3 – 10 m przeznaczonych do uprawiania turystyki i rekreacji. Adresowany do osób początkujących i zaawansowanych.
Konstrukcja w której najistotniejszym czynnikiem jest bezpieczeństwo i komfort użytkowania.
Latawiec i wszystkie towarzyszące akcesoria są wyprodukowane z dużą starannością z wysokiej jakości materiałów.
W komplecie otrzymujemy wszystko co niezbędne do odpalenia latawca, a dla osób początkujących dodatkowo dobrze przygotowaną instrukcję obsługi.
Rozwiązania konstrukcyjne latawca pozwalają na bezpieczne samodzielne wystartowanie i lądowanie sprzętu co jest szczególnie istotne w warunkach zimowych.
Bardzo łatwy w prowadzeniu, stabilny i bezpieczny
Trochę zbyt wolny w reakcji
Jak na polskie warunki wiatrowe brakuje większych rozmiarów, chociaż 8 i 10m powinno się zimą spisywać bardzo dobrze. Niższe rozmiary znakomicie podejdą do mountainboardu i buggy.
I ostatnia największa zaleta to cena cena i jeszcze raz cena – access to rodzina latawców łącząca znakomite parametry z bardzo atrakcyjną ceną.
Plusy:
jakość wykonania
stabilność
bezpieczeństwo
cena
minusy
reaktywność
chickenloop
zakres trymowania
Wkrótce zdjęcia, a na razie zapraszamy na prezentacje latawców – 17, 18 wrzesień Kraków (w zależności od warunków wiatrowych lotnisko Pobiednik lub łąki pod klasztorem Kamedułów)
Szczegóły na priv lub 502 566 413