mazi pisze:jezeli chodzi o dlugosc nart to ja mysle ze wyglada to tak.czym dluzsze narty tym szybsze jezeli chodzi o jazde po nieubitym sniegu(puchu). a jazda po ubitym sniegu lub po lodzie to wyglada to tak ze przy krutkich nartach jak krawedzie są ostre, krawedz sie bardziej wbija w snieg i trzyma bardzo dobrze (przyklad :jazda na cvarvingach , jezdzilem na tym i przy odpowiedniej predkosci mozna broda dotknac sniegu w czasie jazdy na nartach (nie na dupie) sprubujcie zrobic to na dlugich nartach nawet jak sa bardzo wytaliowane - gleba murowana. takze co do trzymania krawedzi to uwarzam ze te cuda o dlugosci 99cm na lodzie beda trzymac dobrze na sniegu jeszcze lepiej a na puch to wszystko trzyma(bo wtedy krawedz mam maly wplyw a bardziej potrzebna jest dlugosc i szerokosc) nawet jak ma bardzo tempa krawedz ale kruciutkie nartki beda wolniejsze i troche sie beda zapadac a nawet bardzo
(i następny post)
No niestety Mazi ale tutaj muszę się z Tobą trochę niezgodzić. Na każdej narcie tzw. carvingowej jesteś w stanie pojechać tak nisko żeby dotknąć całym ciałem śniegu (tzw body-carving) wszystko zależy od taliowania i prędkości. Nigdy nie próbowałem na zwykłych sosenkach, ale na upartego jest to do zrobienia również (oczywiście mówię o jeździe na stoku, w snowkite na kazdej narcie jesteś w stanie wyłożyć się na śniegu całym ciałem). Długość narty, a dokładnie długość krawędzi ma znaczenie szczególnie na lodzie, ale powiedzmy sobie szczerze - prawie nigdzie nie masz idealnych warunków, sam lód i sam puch występuje bardzo rzadko. Na łyżwach na pewno da się nieźle pocinać, ale wydaje mi się, że przy zdecydowanie mniejszych rozmiarach kite'a. Po prostu gdzieś jest granica oporu bocznego tworzonego przez łyżwę i wtedy zaczyna Cię ściągać bokiem. Myślę, że na ten temat najlepiej wypowie się ekpia katująca łyżwy na MM. Tak samo na nartach - osiągasz w pewnym momencia takie przeciążenia, że krótka narta nie jest w stanie opierać się sile kite'a.
Narazie z tego co wiem jeździłeś w bardzo przyjemnych warunkach, gdy z reguły był śnieg. W sytuacji gdy podłoże jest mieszane (śnieg, nierówny lód itp.) zaczynają się problemy. Wtedy krawędź musi być bardzo ostra a i to nie zawsze wystarczy. Na łyżwach sprawa też jest o tyle inna, że nie możesz jechać inaczej niż na krawędzi (bo cała łyżwa jest krawędzią). Na nartach wystarczy lekko odpuścić i już Cię zwozi...
A jeszcze odnośnie trzymania narty na lodzie - zauważ, że to czy narta trzyma na lodzie czy nie zależy również od jej twardości. I narta elastyczna rzeczywiście na końcach odpuszcza. Ale przejedź się czasem na nartce race'owej o dużej twardości i zobaczysz, że może być zupełnie inaczej, a na pewno przy prędkościach osiąganych na snowkite cała narta trzyma.
Peace