Czesc,
najważniejsze, w prawidłowym zrozumieniu sponsoringu
za wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sponsor_(commercial)
"Sponsorship can deliver increased awareness, brand building and propensity to purchase, it is different to advertising. Unlike advertising, sponsorship can not communicate specific product attributes. Nor can it stand alone. Sponsorship requires support elements. And, while advertising messages are controlled by the advertiser, sponsors do not control the message that is communicated. Consumers decide what a sponsorship means."
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sponsoring"Sponsoring jest jedną z najszybciej rozwijających się form promocji. Jego istotą są skojarzenia, dzięki którym pozytywny obraz sponsorowanego przenosi się na sponsora. Znak sponsora towarzyszy imprezom lub działaniu sponsorowanych instytucji. W przypadku produktów, których reklama jest ograniczona przepisami prawnymi (np. wyroby tytoniowe, alkoholowe), sponsoring jest często jedyną możliwością promocji masowej. "
Sponsoring w KS:
1 na świecie mały promil żyje całkowicie zawodników ze sponsoringu
2 mała część klepie "słodką biedę" - instruktorzy, robi campy
3 pozostała część, ma sponsora "friends & family"
4 pozostała część robi to hobbystycznie dopłacając do tego (jeśli chcesz być na wyższym poziomie - licz się z tym że 6-8 mcy jesteś w drodze za wiatrem lub na zawodach). Jest fun, jest zabawa.
Ciekawostka, jak spojrzeć do:
http://www.prokitetour.com/results.php? ... &Year=2013 to cała dolna część tabeli ma "no sponsor" (latawce!)
W Polsce
- możliwy w zasadzie pkt. 3 i 2. Na 4 stać mało kogo... 1 - w zasadzie nie istnieje w Polsce.
Jak z tym sponsoringiem?
- "sprzęt za zniżki" i oblepienie się logotypami
- barter
- kasa bardzo rzadko
Why?
- nawet mistrzostwo, to nie jest zasięg medialny, który przekłada się się na firmę i jej sprzedaż
- mniejsze firmy spoza branży i branżówki ew. mogą wyłożyć sprzęt, coś tam dorzucić do kosztów. Im to jeszcze się kalkuluje, może emocje przeniosą się na ich marki, wzrośnie sprzedaż desek czy latawców w pewnych segmentach odbiorców
- ew. jeśli znajdziesz firmę która patrzy tylko na kwestie wizerunkowe, może zainteresuje się sponsoringiem. ALe to też nie są kokosy. Patrz (sponsoring pkt4)
Jak ten wizerunek się później realizuje na poziomie działań zawodnika/sponsora:
- aktywność: foto, video, edity, relacje, profile facebooka, insta etc.
- media artykuły, wypowiedzi.
kiedyś było tego mniej, teraz wystarczy do netu zajrzeć: tony tego codziennie zalewają wszędzie, nie ma już czasu praktycznie być na bieżąco.
Podsumowując:
- ciężki temat.
- są też przypadki, które robią materiały video, jeżdżą po świecie. Ale to znowu, kasa "f&f" i szczęście wsparte kreowaniem wizerunku/szumu wokół siebie. (np. Hadlow)
- zawody, wyższy poziom freestyle? To 100% pasji, zajawki, hobby. Nie ma innej drogi. Dorobić się na tym nie dorobi.
PS. To że pojawia się więcej campów /Youri, Pastor, Seb Garat etc/ wynika z poszukiwania kasy...