Teraz głównie się robi 4-linkowe latawce, ale 5-linkowych też jest dość sporo.
Co do tendencji to chyba 5-linkowych będzie co raz mniej. Ozone np. zrezygnował z 5 linki w Instinctach, nowy latawiec Flysurfera też jest 4-linkowy.
Z kolei Naish na 2010 robi latawce w większości 4-linkowe (poza Torchem), ale z możliwością dodania 5-tej linki. Podobnie Flexifoil czy North mają w ofercie latawce, które można używać na 4 bądź 5 linkach.
Piąta linka generalnie jest dodawana jako system bezpieczeństwa, ponieważ latawiec na jednej lince traci ciąg. Na 4 linkach także jest to możliwe, lecz bary nie były do końca wygodne (zaczepienie leasha ponad barem).
Teraz jest tendencja montowania krótkiej piątej linki, która nie jest bezpośrednio przyczepiona do latawca, a do linek nośnych. Ten system bezpieczeństwa różni się od tego z ostatnich sezonów, gdzie leash był zaczepiany do tylko jednej linki nośnej blisko baru.
Krótka piąta linka jest pozbawiona wady długiej ponieważ nie przetnie latawca przy inwertowaniu. Nie może być natomiast wykorzystana do restartu latawca tak jak 5-ta linka zaczepiana do latawca (tutaj pewnie więcej odpowiedzą ludzie zorientowani w C-shape'ach), co w erze bowów i innych delt nie jest problemem.